Stena Line powiększa możliwości polskiego eksportu. Tworzy na Bałtyku nową linię promową, między Gdynią i Nynäshamn w Szwecji, niedaleko Sztokholmu. Polska musi jak najprędzej zadbać o lepsze połączenie Portu Morskiego Gdynia z jego zapleczem lądowym; i już to robi.

Źródło ilustracji: Stena Line

Od poniedziałku – nowa linia promowa na Bałtyku. Stena Line połączy Gdynię z Nynäshamn niedaleko Sztokholmu.

Polska coraz bardziej otwiera się na morze. Trzeba jeszcze uczynić nasze terytorium lądowe łatwiej dostępne dla biznesu korzystającego z transportu statkami.

Polska gospodarka to szansa dla transportu oceanicznego i morskiego. Widzą to zagraniczni armatorzy, o czym świadczy na przykład zbudowanie i powiększanie DCT Gdańsk – Deepwater Container Terminal – przez Australijczyków. Innym dowodem na to mogą być inwestycje Szwedów, związane z portem w Gdyni, gdzie Stena Line otwiera nową linię promową – do Szwecji.

W związku z rosnącym popytem na przewozy frachtowe Stena Line otwiera nową linię promową z Polski do Szwecji. Będzie to połączenie z Gdyni do Nynäshamn, położonego w okolicach Sztokholmu. Już od 16 października tego roku na tej linii kursować będzie statek o nazwie Elisabeth Russ, wykonując 6 rejsów (po 3 w każdą stronę) w tygodniu. Operator promowy Stena Line od ponad dwudziestu lat obsługuje połączenie promowe z Gdyni do Karlskrony w południowej Szwecji. – poinformowały nas Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska i Agnieszka Nowakowska z KonkretPR, w swym komunikacie cytując też wypowiedzi reprezentantów twórców tego połączenia:

– To bardzo ważny krok, ponieważ odpowiadamy na coraz większe zapotrzebowanie na przewozy ze strony naszych klientów a także stwarzany nowe możliwości na przyszłość. Będziemy dalej rozwijać naszą działalność w oparciu o potrzeby klientów i sytuację na rynku. Nowe połączenie będzie ważnym uzupełnieniem dla naszych tras na Morzu Bałtyckim. – powiedział Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

 

Fot. z Archiwum Stena Line

Nowa linia promowa z Gdyni otwarta zostanie 16 października 2017 roku. Będzie ją obsługiwał jeden statek typu RoRo – jednostka o nazwie Elisabeth Russ, przeznaczona do przewozów frachtowych, w tym pojazdów ciężarowych z kierowcami, naczep, kontenerów oraz ładunków wtaczanych. „Elisabeth Russ” nie będzie zabierała ani pasażerów, ani samochodów osobowych. Statek ten będzie wypływał 3 razy w tygodniu z Gdyni oraz 3 razy w tygodniu z Nynäshamn.

– Od dawna odczuwaliśmy potrzebę poszerzenia oferty dla naszych klientów o dodatkowe połączenie frachtowe. Zapotrzebowanie na przewozy towarowe między Polską a Szwecją stale rośnie, a wielu naszych klientów wysyła ładunki również do centralnej i północnej Szwecji. Połączenia z Polski do Szwecji stanowią ważny element infrastruktury łączącej Europę Środkową ze Skandynawią i mają duży potencjał rozwoju. Od teraz dysponujemy hubem transportowym w Gdyni a także w Nynäshamn oraz Karlskronie. – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Stena Line obsługiwała do tej pory połączenie z Nynäshamn do Ventspils na Łotwie. Dzięki zwiększeniu częstotliwości rejsów Stena Line notuje ostatnio wzrosty przewozów również w tym korytarzu. Kolejna trasa promowa z Nynäshamn oznacza umocnienie znaczenia tego terminalu i jego funkcji jako hubu dla ładunków w sieci połączeń Stena Line. Zaletą Nynäshamn jest jego położenie w pobliżu Sztokholmu oraz skomunikowanie z siecią dróg prowadzących na północ Szwecji, a także do Norwegii.

– Jesteśmy zadowoleni, że możemy odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów frachtowych związane ze wzrostem zapotrzebowania na transport towarów do i ze Skandynawii. Mamy też nadzieję, ze będziemy mogli nadal rozwijać znaczenie Gdyni jako ważnego hubu transportowego dla ładunków nie tylko z Polski, ale też z całej Europy Centralnej. – powiedział Henryk Kałużny, dyrektor ds. przewozów frachtowych w Stena Line Polska.

 

Źródło ilustracji: Stena Line

Ostatnio Stena Line poczyniła również inwestycje w obecne połączenie z Gdyni, między innymi przez zwiększenie częstotliwości rejsów. Ponadto miesiąc temu operator promowy informował o zwiększeniu pojemności ładunkowej linii Gdynia-Karlskrona poprzez wprowadzenie nowego statku m/v Gute. Czwarty statek uzupełnił flotę, składającą się z dwóch bliźniaczych jednostek pasażersko – samochodowych (Stena Spirit i Stena Vision) oraz jednostki ro-pax Stena Baltica. Nowy prom został wprowadzony na linię Gdynia-Karlskrona już pod koniec wakacji i tym samym zwiększył liczbę oferowanych na tej trasie rejsów do 44 w tygodniu. Łącznie z 6 rejsami na nowej trasie promowej do Nynäshamn, Stena Line od października będzie oferować 50 połączeń tygodniowo z Gdyni do Szwecji.

Linia promowa Stena Line z Gdyni do Nynäshamn: jednostka obsługując – Elisabeth Russ; czas rejsu – 18 godzin; długość  statku: 153 metry; szerokość statku: 21 metrów; pojemność ładunkowa: 1625 metrów (łączna długość pojazdów, postawionych jeden za drugim, na pokładach Elisabeth Russ).

O przewoźniku Stena Line

Szwedzki koncern promowy Stena Line z siedziba w Göteborgu, powstał w 1962 roku. Operuje na 21 trasach łączących 10 krajów; posiada 37 promów, zatrudnia ponad 5000 pracowników. Przewozy wynoszą rocznie: ponad 7 mln pasażerów, 1,5 mln samochodów osobowych oraz 2 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.

W Polsce Stena Line jest obecna od ponad dwóch dekad. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza ponad pół miliona pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków: Stena Vision i Stena Spirit. Dwa pozostałe statki na linii, Stena Baltica oraz m/v Gute, są przeznaczone głównie do przewozu ładunków. Od 16 października 2017 Stena Line rozpoczyna kurowanie na drugiej linii pomiędzy Polską a Szwecją: z Gdyni do Nynäshamn w okolicach Sztokholmu. Jest to również połączenie frachtowe.

Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 36,5 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia 15 000 pracowników na całym świecie – wynika z komunikatu, który przekazały nam Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska i Agnieszka Nowakowska z KonkretPR.

 

Na ilustracji: Linia kolejowa nr 201 – przedwojenna magistrala węglowa Nowa Wieś Wielka – Gdynia, w znacznej części – jednotorowa, niezelektryfikowana. To ma się zmienić na lepsze.

Dzięki nowemu połączeniu promowemu, Morski Port Gdynia otrzyma nowy impuls do rozwoju. Jednak, już od lat zarząd tego portu, a także przedsiębiorstwa korzystające z usług portowych, wskazują na słabe połączenie Gdyni z centrum kraju i Europy. Chodzi o dostawy towarów na statki oraz wywóz importowanych ładunków do odbiorców z dala od morza. Na szczęście, te warunki przewozowe się poprawią, za klika lat. Rząd przystępuje bowiem do modernizacji linii kolejowej nr 201 – przedwojennej magistrali węglowej, mijającej Gdańsk, a zbudowanej na trasie Nowa Wieś Wielka (na południe od Bydgoszczy) – Kościerzyna – Gdynia. O planach rozbudowy tego szlaku kolejowego mówili w Gdańsku, 25 września 2017 roku: Kazimierz Smoliński – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa; Ireneusz Merchel – prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.; Dariusz Drelich – wojewoda pomorski.

 

Fot. Kazimierz Netka

Umowę, dotyczącą prac projektowych na odcinku Kościerzyna – Gdynia, podpisali: Cezary Saganowski – prezes zarządu Egis Poland Sp. z o.o., Andrzej Krawczyński – dyrektor Region Północny Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe i Róża Michalik – zastępca dyrektora Regionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe.

Kazimierz Netka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.