Unikatowe dzieło NDI zrealizowane w Gdańsku – pierwsza w Polsce tzw. Estakada Wenecka. Obiekt  ten zostanie zarejestrowany w Urzędzie Patentowym. To wyjątkowy projekt, wzorowany na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie

Fot. z Archiwum NDI.

Coraz bliżej finału prac w Alei Pawła Adamowicza

Film z aktualnie prowadzonych prac (źródło: NDI):

https://wetransfer.com/downloads/57504fabc14a79ea62952ad2b4125da420200506205619/5c8e17bee4aabb5b2fd1676647537a7520200506205703/c99d4c

Zakończyły się już praktycznie wszystkie prace przy budowie Estakady Weneckiej. Także nowa linia tramwajowa biegnąca wzdłuż Alei Pawła Adamowicza w Gdańsku, aż do pętli Jabłoniowa jest wybudowana. Kolejne tygodnie upłyną głównie na testach i odbiorach linii, oraz intensywnych robotach na ulicy Kartuskiej i Jabłoniowej – wynika z informacji, które przekazała nam Magdalena Skorupka-Kaczmarek – przedstawicielka spółki NDI do kontaktu z mediami. Oto ciąg dalszy:

Fot. z Archiwum NDI

Wykonawcą tej inwestycji na rzecz Miasta Gdańska jest firma NDI Sopot. Prace trwały od kwietnia 2018 roku i obejmowały nie tylko budowę nowej, dwutorowej linii tramwajowej o długości 2,6 km, ale także biegnącej równolegle do torowiska nowej ulicy, która połączy Piecki Migowo, Jasień i Ujeścisko. Duża część układu drogowego została oddana do ruchu w styczniu tego roku, a aleję nazwano imieniem Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Wykonawca prac, firma NDI dodatkowo zrealizował także budowę drogi łączącej położone w tym rejonie centrum edukacyjne z nową miejską inwestycją tramwajowo – drogową.

Fot. z Archiwum NDI

– Przygotowujemy się do obiorów i prób końcowych w zakresie linii tramwajowej, jeszcze w maju chcielibyśmy wykonać próbny przejazd tramwajem – mówi dyrektor projektu z firmy NDI Sylwia Rogall. W górnej części Alei Pawła Adamowicza rozpoczęliśmy montaż ekranów akustycznych. Pod koniec miesiąca wykonana i uruchomiona zostanie iluminacja estakady.

Pod obiektem trwa wykonywanie powłoki antykorozyjnej betonu. Na obiekcie zostały wykonane już wszystkie elementy: mostowe, drogowe, torowe i branżowe.

Fot. z Archiwum NDI

Trwają intensywne prace na ulicy Kartuskiej, po ekspresowym wykonaniu wzmocnienia podłoża gruntowego realizowane są już roboty bitumiczne. Na ulicy Jabłoniowej, która zostanie wykonana do końca sierpnia, wykonano wzmocnienie podłoża pod pierwszą nitkę drogi. Prace przy tym fragmencie nie będą jednak miały wpływu na funkcjonowanie całego układu drogowego.

Na całej trasie trwają działania porządkowe i wykończeniowe, polegające m.in. na nasadzaniu zieleni, oznakowaniu i wykonywaniu elementów bezpieczeństwa ruchu.

Co było największym wyzwaniem przy realizacji tego projektu?

– Zakres robót w takiej lokalizacji – odpowiada Sylwia Rogall dyrektor projektu NDI. Budowaliśmy zupełnie nową trasę na obszarze miejskim, zurbanizowanym. To dzielnice mocno zaludnione. W tym projekcie bardzo ważna była więc logistyka i dobra organizacja pracy. Największym wyzwaniem inżynierskim były nowatorskie rozwiązania zastosowane przy estakadzie.

 Informacje o projekcie:

Fot. z Archiwum NDI

Dwutorowa linia tramwajowa (o długości 2,6 km), swój początek ma przy istniejącej linii tramwajowej na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej i Myśliwskiej. Na trasie przecina m.in. ulice Stolema i Kartuską, i kończy się na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej ulicy powstały cztery przystanki komunikacji miejskiej, oddalone od siebie średnio co pół kilometra.

W jej przebiegu powstała pierwsza w Polsce tzw. Estakada Wenecka. To wyjątkowy projekt wzorowany na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie. Cały obiekt jest nowatorski, innowacyjny i jest wynikiem pracy polskich Inżynierów. Dla mieszkańców ważnym aspektem będzie z pewnością dobre wyciszenie obiektu, dzięki któremu zmniejszy się hałas generowany przez poruszające się tramwaje. Estakada powstała z przęseł o rozpiętości 20 metrów wykonanych z betonu zbrojonego. Jest ich 154, a każde waży po 40 ton. Powstały one nieopodal obiektu, na placu budowy.

Fot. z Archiwum NDI

Konstrukcja estakady została wymyślona przy ścisłej współpracy Inżynierów z NDI oraz Tymona Galewskiego właściciela pracowni projektowej GTI Design z Gdańska. NDI chciało zaproponować Miastu Gdańsk obiekt trwały, korzystny w utrzymaniu i co nie mniej istotne – oryginalny w swojej formie. Mosty łukowe zasypane gruntem istnieją od czasów rzymskich i są w stanie pozostać w eksploatacji nawet 2000 lat. Na nowej Bulońskiej zastosowano bardzo stary pomysł, stąd ze względu na podobieństwa do łuków rzymskich inżynierowie nazwali budowany obiekt „Estakadą Wenecką”, ale w całkowicie nowatorskim wydaniu.

– Przy realizacji tej estakady połączyliśmy wiele innowacyjnych rozwiązań – m.in. technologię betonowania, transportu oraz montażu. Efektem jest bardzo szerokie spektrum możliwości co do rozpiętości, nośności, naziomu/niwelety obiektu. To skłoniło nas do zgłoszenia zastosowanego rozwiązania do rejestracji w Urzędzie Patentowym – mówi Kamil Czyżewski, dyrektor ds. Budownictwa Infrastrukturalnego w NDI.

Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. W imieniu Miasta Gdańska zadanie koordynuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu – poinformowała Magdalena Skorupka-Kaczmarek – przedstawicielka spółki NDI do kontaktu z mediami.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *