Urząd Morski w Gdyni wybuduje MOLF (Marine Off-Loading Facility) czyli konstrukcję morską do rozładunku urządzeń dla elektrowni jądrowej w Lubiatowie – Kopalinie. Będzie to specjalny port nad otwartym Bałtykiem. Na lądzie powstaną m.in. nowa linia kolejowa i droga krajowa

Fot. Polskie Elektrownie Jądrowe.

Ważne porozumienie z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi

W ramach uchwalonego przez Rząd RP „Programu Wieloletniego” Urząd Morski w Gdyni wybuduje konstrukcję morską przy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce – poinformował Adrian Żebrowski – ekspert ds. komunikacji, Dział Komunikacji Zewnętrznej, Polskie Elektrownie Jądrowe sp. z o.o. Oto ciąg dalszy:

W czerwcu Rząd RP uchwalił Program Wieloletni, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. W ramach środków z Programu powstanie nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz konstrukcja morska do rozładunku (MOLF). Porozumienie określające zasady współpracy przy budowie tej konstrukcji podpisały 19 lipca 2023 roku Polskie Elektrownie Jądrowe oraz Urząd Morski w Gdyni.

– Urząd Morski w Gdyni przy wsparciu spółki PEJ przystępują do realizacji budowy konstrukcji MOLF, co jest możliwe dzięki podjętej przez rząd decyzji o powołaniu programu wieloletniego dla sfinansowania infrastruktury towarzyszącej dla elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalinie. MOLF to kluczowy dla terminowej realizacji inwestycji element infrastruktury towarzyszącej i jestem przekonana, że dzięki profesjonalizmowi i doświadczeniu Urzędu Morskiego w Gdyni MOLF powstanie na czas – powiedziała Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

– Budowa elektrowni jądrowej to jedno z głównych wyzwań, jakie stoją przed polskim sektorem energetycznym w ciągu najbliższych kilkunastu lat. Ta wielka inwestycja wymaga jednak wzniesienia infrastruktury towarzyszącej, która powstanie w pierwszej kolejności. Nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz konstrukcja morska MOLF służąca do rozładunku elementów do budowy elektrowni, które przypłyną drogą morską, to trzy zasadnicze inwestycje, które musimy ukończyć, aby elektrownia mogła powstać. Cieszę się, że konstrukcja MOLF będzie realizowana przez Urząd Morski w Gdyni, który w ostatnich latach przeprowadził m.in. budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną — powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Rządowa uchwała zapewnia finansowanie na realizację nowej linii kolejowej, drogi krajowej oraz wspomnianej infrastruktury morskiej (MOLF). Na ich realizację łącznie przewidziano ponad 4,7 mld zł. Wszystkie te inwestycje będą nie tylko służyły budowie i eksploatacji kluczowych inwestycji na Pomorzu, ale wzbogacą też infrastrukturę województwa pomorskiego, wspierając tym samym rozwój społeczno-gospodarczy regionu.

Fot. Polskie Elektrownie Jądrowe.

Na mocy porozumienia podpisanego 19.07 Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni będzie odpowiedzialny za pozyskanie niezbędnych zgód, a następnie wybudowanie konstrukcji morskiej przy elektrowni jądrowej na Pomorzu. Porozumienie szczegółowo precyzuje wymagane parametry techniczne planowanej konstrukcji, określa podział obowiązków, a także wstępny plan realizacji prac przygotowawczych, administracyjnych oraz właściwego procesu budowy.

Dzięki konstrukcji największe elementy na budowę elektrowni zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej. Budowa konstrukcji usprawni też dostawy materiałów budowlanych, a następnie bezpieczną eksploatację obiektu jądrowego w preferowanej lokalizacji na Pomorzu.

– Realizowana przez Urząd Morski w Gdyni konstrukcja morska jest jedną z kluczowych inwestycji, która umożliwi sprawny transport i rozładunek wielkogabarytowych elementów budowanej na Pomorzu elektrowni jądrowej. Projekt ten wraz z nową drogą dojazdową i nowymi oraz zmodernizowanymi połączeniami kolejowymi, przyczyni się także do rozwoju regionu i podniesienia jakości usług transportowych oferowanych mieszkańcom i turystom – powiedział Łukasz Młynarkiewicz, p.o. prezesa Polskich Elektrowni Jądrowych

– Urząd Morski w Gdyni posiada bogate doświadczenie i kompetencje w zakresie budowy i utrzymania konstrukcji morskich, w tym obiektów infrastruktury portowej i dostępowej. W przypadku budowy elektrowni jądrowej w województwie pomorskim, efektem naszej pracy będzie konstrukcja morska umożliwiająca rozładunek w pobliżu budowy elektrowni. Do tej konstrukcji morskiej będą cumowały statki z elementami wyposażenia elektrowni jądrowej. To rozwiązanie będzie tańsze niż budowa fabryki na zapleczu elektrowni. Cieszymy się, że potencjał administracji morskiej został zaangażowany do kolejnej inwestycji, strategicznej z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Sama budowla, po wybudowaniu elektrowni, nie zostanie rozebrana, wzbogaci infrastrukturę hydrotechniczną na tym odcinku naszego wybrzeża – powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Pomorskie gminy, w których powstają strategiczne inwestycje energetyczne lub przez które przebiegają trasy dostaw materiałów dla tych inwestycji, otrzymają także możliwość uzyskania wsparcia finansowego z dodatkowego rządowego programu wieloletniego, nad którym trwają obecnie prace. Jego najważniejsze założenia to poprawa infrastruktury drogowej w otoczeniu realizowanych inwestycji oraz usług związanych z edukacją i służbą zdrowia. Szczegóły oraz dokładny zakres terytorialny przedsięwzięcia będzie uzgadniany przez stronę rządową w porozumieniu z pomorskimi samorządami oraz inwestorami odpowiedzialnymi za poszczególne inwestycje strategiczne. 

***********

Polskie Elektrownie Jądrowe sp. z o.o. to spółka odpowiadająca m.in. za przygotowanie procesu inwestycyjnego i pełnienie roli inwestora w projekcie budowy elektrowni jądrowych o łącznej mocy zainstalowanej od ok. 6 do ok. 9 GWe w oparciu o bezpieczne, sprawdzone, wielkoskalowe, wodne ciśnieniowe reaktory jądrowe generacji III(+) oraz ich ewentualną przyszłą eksploatację. Spółka wspiera też administrację rządową w działaniach na rzecz realizacji Programu polskiej energetyki jądrowej oraz wykonaniu umowy między rządem RP, a rządem USA ws. współpracy w celu rozwoju programu energetyki jądrowej wykorzystywanej do celów cywilnych oraz cywilnego przemysłu jądrowego w RP. Więcej informacji: www.ppej.pl – poinformował Marcin Skolimowski, kierownik Działu Komunikacji Zewnętrznej, Polskie Elektrownie Jądrowe sp. z o.o.

Warto wiedzieć, ze miejsce na budowę specjalnego portu do budowy elektrowni jądrowej na Pomorzu w rejonie Lubiatowa – Kopalina, zostało zagwarantowane w opracowanym kilka lat temu „Planie zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w skali 1 : 200 000”. Miejsce na podobny port zarezerwowano również dla budowy elektrowni jądrowej w okolicy Żarnowca. Plan zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej w skali 1:200 000 został przyjęty rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 935). Rozporządzenie zaczęło obowiązywać w dniu 22 maja 2021 r. Więcej wiadomości na temat planu znajduje się na stronie: https://www.umgdy.gov.pl/plan_morski/opublikowany-plan-zagospodarowania-przestrzennego-polskich-obszarow-morskich/ .

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *