Zaczyna się modernizacja żelaznej „rzeki” – linii kolejowej nr 201 Maksymilianowo – Kościerzyna – Port Morski Gdynia. To rozbudowa magistrali węglowej – inwestycyjnego dzieła gospodarczego z czasów II Rzeczypospolitej.

Na ilustracji: Trasa linii kolejowej nr 201 – północnej części zbudowanej za czasów II Rzeczypospolitej, magistrali węglowej. Źródło mapy podstawowej: Rozkład jazdy PKP.

1,6 miliarda złotych przeznaczono na zmodernizowanie linii kolejowej nr 201 – magistrali węglowej Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia, stworzonej za czasów II Rzeczypospolitej. Szykuje się wielkie otwarcie Morskiego Portu Gdynia na centrum lądowe Polski oraz Europy.

Budowano ją szybciej niż Pomorską Kolej Metropolitalną, mimo że nie istniały komputery, telefony komórkowe, GPS, a nawet samochody takie jak teraz.

Można rozwijać żeglugę na Wiśle, ale to niewiele pomoże polskim portom morskim. Wsparciem dla tych okien na świat może być transport kolejowy – umożliwiający odbiór towarów ze statków i wożenie tych ładunków w głąb lądu; dostarczający produkty z centrum Polski i Europy do portów morskich.

Kolej znacząco wzmocni konkurencyjność naszych portów na świecie.

Dlatego, trwa wielka modernizacja żelaznej „rzeki” dla towarów w relacji centrum lądu Polski oraz Europy – Morski Port w Gdyni. To kolej typowo portowa: zbudowana za czasów II Rzeczypospolitej, magistrala węglowa – linia kolejowa nr 201 Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia.

 

Na zdjęciu: Stacja Olpuch Wdzydze na trasie nr 201. Fot. Andrzej Netka

Kolej ta w zasadzie zaczyna się nieco na południe od Bydgoszczy, w Nowej Wsi Wielkiej.

Teraz – rozpoczyna się wielka modernizacja na niemal całym odcinku tej magistrali węglowej, powstałej za czasów II Rzeczypospolitej. Przebudowa, rozbudowa, unowocześnienia obejmą odcinek od Maksymilianowa w województwie kujawsko – pomorskim do Gdyni nad Zatoką Gdańską w województwie pomorskim.

 

Fot. Kazimierz Netka

O szczegółach poinformowali, podczas konferencji prasowej Kazimierz Smoliński – wiceminister infrastruktury i budownictwa oraz Andrzej Krawczyński – dyrektor Regionu Północnego CRI, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Obecnie rozstrzygane są przetargi na projektowanie. Roboty będą bowiem wykonywane w systemie: buduj. To zamawiający, czyli Polskie Linie Kolejowe PKP dostarczą wykonawcy projekt. Linia 201 zostanie więc zmodernizowana i unowocześniona na podstawie kolejowej dokumentacji.

Modernizowanie linii nr 201 (tzw. alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz – Kościerzyna – Trójmiasto) ma zakończyć się w 2022 roku. Wydanych zostanie na ten cel 1,6 miliarda złotych. Dobudowany zostanie drugi tor, a cała wybudowana przed II wojną światową magistrala węglowa, zostanie zelektryfikowana.

 

Fot. Andrzej Netka

Teraz, ruch pasażerski po linii kolejowej odbywa się tylko fragmentami. Wkrótce po II wojnie światowej, ta trasa można było dotrzeć z Bydgoszczy do Gdyni. Podróż trwała niespełna 7 godzin. W takim czasie pociąg pokonywał dystans 181 kom (z Maksymilianowa: 171 km). Na szlaku nr 201 wybudowano dworce pasażerskie – w stylu, charakterystycznym dla tej trasy. Niektóre z tych budynków są zamknięte, zniszczone. Po torach linii 201 transportowane są ładunki ponad gabarytowe – za duże, by można było przewozić je bez zakłócania ruchu po innych szlakach kolejowych prowadzących z centrum kraju do portów nad Bałtykiem, w województwie pomorskim.

 

Na zdjęciu: Modernizacja torów na linii 201 w rejonie stacji Gdynia Wielki Kack. Fot. Kazimierz Netka

Od Kościerzyny do Gdyni (i Gdańsk Port Lotniczy) po torze linii 201 jeżdżą spalinowe szynobusy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dwa tory istnieją m.in. od rejonu Gdańska Osowy do Gdyni. Teraz trwa ich modernizacja, na potrzeby transportu pasażerskiego. Na stacjach kolejowych pociągi mogą się wymijać.

Kazimierz Netka

One Comment

  1. Wszystko rozumiem poza jednym – dlaczego od lat nie ma choćby jednego pociągu osobowego z Kościerzyny do Bydgoszczy rano i z powrotem po południu lub wczesnym wieczorem. Chociażby skromnym autobusem szynowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.