1,5 mld złotych na poprawianie dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni. Polska korzysta z unijnego instrumentu finansowego CEF. Trwa wymiana torów. Za rok – finał

Fot. z Archiwum PKP PLK S.A.

Gdynia Port – układane są nowe tory; zwiększy się przewóz towarów

W gdyńskim porcie morskim rozpoczął się następny etap prac mających na celu ułatwianie dostępu do tego portu pd strony lądu: budowa nowych torów. Dzięki tej inwestycji, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększy się sprawność przewozów oraz ilość transportowanych ładunków – poinformował Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. To korzyść dla gospodarki i środowiska. Projekt za ponad 1,5 mld zł netto współfinansowany jest ze środków unijnych instrumentu Connecting Europe Facility (CEF); polska nazwa: „Łącząc Europę”.

Efekty prac – korzyści dla gospodarki

Rezultatem urzeczywistnienia projektu, którego pełna nazwa brzmi: pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”, będzie szybszy przewóz większej ilości towarów. Do portu dojadą dłuższe, bo liczące 740-metrów pociągi o obciążeniu 221 kN na oś.

Budowa sprawnego dojazdu do gdyńskiego portu długich, maksymalnie wypełnionych składów, wymagała przygotowania terenu. Wykonany został demontaż starych szyn i podkładów oraz wymiana gruntu i zagłębienie betonowych pali. W listopadzie rozpoczęła się budowa nowych torów. Na dojazd do portu zostanie wykorzystane ponad 380 tys. podkładów oraz 230 km szyn Montowane są konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej.

Fot. z Archiwum PKP PLK S.A.

Sprawny i bezpieczny ruch pociągów do i z portu zapewnią nowe systemy i urządzenia. Budowane są dwie nastawnie oraz lokalne centrum sterowania. Ważnym zakresem inwestycji jest montaż 356 rozjazdów. Te istotne elementy układu torowego odpowiadają za obsługę ruchu pociągów.

Budowane są dwa wiadukty kolejowe, które usprawnią przejazd składów do portu. Na jednym obiekcie będą cztery tory, a pod nim dwa. Na drugim, dłuższym – składającym się z czterech przęseł – będzie jeden tor, ale pod wiaduktem aż siedem torów. Obecnie wykonawca prowadzi prace ziemne i szykuje fundamenty przyczółków i podpór. Wzdłuż linii przebudowywana jest sieć ciepłownicza, wodociągowa i kanalizacyjna. Układane są kable oraz stawiane oświetlenie.

Dla bezpieczeństwa, w ramach poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdyni, zmodernizowane zostaną 2 przejazdy kolejowo-drogowe w ciągu ul. Puckiej. Wymienione zostaną rogatki, sygnalizatory świetlne i dźwiękowe, zamontowane zostaną urządzenia do rejestracji zdarzeń. Będzie nowa nawierzchnia na przejeździe i drogach dojazdowych oraz ciąg pieszo-rowerowy. Prace na przejazdach rozpoczną się w 2021 r.

Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” ma wartość ponad 1,5 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest do końca 2021 r. – poinformował Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Instrument „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) to nowy instrument finansowy, który zastąpił program TEN-T. CEF wspiera rozwój trzech obszarów – sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej. Unia Europejskie przeznaczyła w swoim budżecie na lata 2014 – 2020 na ten cel odrębną pulę środków finansowych – na inwestycje dotyczące budowy i modernizacji infrastruktury przewozów, energetyki i telekomunikacji.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.