Fot. Kazimierz Netka.
Nakłady inwestycyjne na rozwój sektora offshore, czyli morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, mogą, w całym łańcuchu wartości, osiągnąć ponad 130 mld zł
W piątek, 2 czerwca 2022 roku, w Porcie Północnym w Gdańsku zainaugurowana została działalność zespołu ekspertów do spraw morskiej energetyki wiatrowej, powołanego przez Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP).
Fot. Kazimierz Netka.
W posiedzeniu tym uczestniczył Karol Rabena – wiceminister aktywów państwowych.
Fot. Kazimierz Netka.
– Witamy państwa w Gdańsku, dość nietypowo, ale nieprzypadkowo, ponieważ nastąpi za chwilę inauguracja i pierwsze posiedzenie zespołu ekspertów Ministerstwa Aktywów Państwowych, który będzie się zajmował rozwojem morskiej energetyki wiatrowej. Dużo w tej sprawie w najbliższym czasie będzie się;p działo – zapowiedział Karol Manys – rzecznik prasowy Ministerstwa Aktywów Państwowych. Jest z nami pan minister Karol Rabenda, są członkowie zespołu.
Wydarzenie to miało miejsce w Kapitanacie Portu Północnego e Gdańsku, krótko po południu, 2 czerwca 2023 roku, na parterze. Około godziny później pomieszczeniach na wieży Kapitanatu, rozpoczęły się obrady ważnego gremium, a właściwie inauguracja działalności tego zespołu.
– Dzień dobry państwu! Morska energetyka wiatrowa, o której jest mowa od wielu lat, ona zaczyna być realizowana z coraz większym impetem i jest nam coraz bliższa – powiedział Karola Rabenda, wiceminister aktywów państwowych:
Fot. Kazimierz Netka.
Plany mamy, jako Polska, bardzo ambitne. Jeśli chodzi o wielkości, to w pierwszej fazie ma być 5,9 gigawatów mocy energii z morskich farm elektrowni wiatrowych. Spółki Skarbu Państwa są większościowym udziałowcem, w całej tej wielkości.
60 procent tej mocy będzie wytworzone przez naszych deweloperów, przez spółki PGE i Orlen. Jeśli chodzi o następne fazy, to tutaj zdecydowanie dominują nasze podmioty. Postępowania trwają, są już na etapie rozstrzygnięć. Wszystko wskazuje na to, że to będzie przez nich realizowane. Zależy nam na tym, żeby rozwój morskiej energetyki wiatrowej przebiegał w sposób skoordynowany i żebyśmy tutaj z tego ważnego elementu transformacji energetycznej wyciągnęli jak najwięcej dla lokalnego biznesu, dla polskich podmiotów, dla polskich pracowników. Dlatego też powołaliśmy zespół ekspercki Ministerstwa Aktywów Państwowych, który właśnie ma pracować przy budowie i realizacji morskiej energetyki wiatrowej, żeby te szanse zwiększyć, żeby te wszystkie możliwości wykorzystać, żeby zadziałała tak zwana synergia wszystkich podmiotów i żeby te prace koordynować.
Do zadań zespołu należy analizowanie sytuacji oraz usprawnianie współpracy między podmiotami.
Dzisiaj spotykamy się na pierwszym posiedzeniu inauguracyjnym. Potem kolejne, na których będziemy ten nasz skład poszerzać o konkretne podmioty i konkretnych ekspertów.
Jeśli chodzi o całą morska energetykę wiatrową, to ona będzie w zasadzie filarem odnawialnych źródeł energii. To są moce stosunkowo stabilne, jak na OZE; one są najbardziej przewidywalne i najłatwiejsze do obsługi. To że wiążemy z tym działem energetyki bardzo duże nadzieje, w sumie można określić, że przy całym procesie instalacji, funkcjonowania, świadczyć może fakt, że te inwestycje będą sięgały około 150 miliardów złotych To pokazuje jaki to jest ogromny obszar inwestycji i jaka to jest szansa dla wszystkich przedsiębiorstw, które będą brały udział w tych inwestycjach – ocenił minister Karol Rabenda. I dodał: Jeszcze raz powtarzam: chcemy dzięki temu zespołowi skoordynować działania, wzmocnić to, co można uzyskać dzięki inwestycjom i chcemy, żeby jak najwięcej inwestycji zostało w Gdańsku, na Pomorzu i w Polsce.
– Panie ministrze, bardzo serdecznie dziękuję za wsparcie, za powołanie zespołu i za tę pomoc, którą państwo udzielacie nam w największym procesie inwestycyjnym, który jest realizowany przez naszą grupę – powiedział Piotr Dziubałtowski – wiceprezes ds. operacyjnych PGE Baltica:
Fot. Kazimierz Netka.
– To my będziemy montować pierwsza fazę, to jest 2,5 gigawata. Prace projektowe są na bardzo intensywnym etapie. Na dzień dzisiejszy zawieramy pierwsze kontrakty z naszym partnerem w zakresie dostaw, w zakresie montaży, Jesteśmy przygotowani, żeby do końca czerwca, dla pierwszego projektu realizowanego, zakończyć proces tak naprawdę zawierania umów. Zawrzemy jedenaście kluczowych kontraktów dla naszego projektu.
Chciałbym jeszcze dodać, ze jest bardzo ciekawy moment, panie ministrze, szanowni państwo, mam nadzieję, że będziemy mogli dzisiaj zobaczyć , co prawda z zewnątrz, ale dzisiaj w Stoczni Remontowej stoi jeden z większych statków instalacyjnych, więc można zobaczyć skalę przedsięwzięcia.
Fot. Kazimierz Netka.
Ten największy dźwig, który dzisiaj widać to jest największy dźwig o unosie niemalże 5000 ton, co pokazuje skalę tego przedsięwzięcia. My przewidujemy, że takich statków będzie pracowało kilka jednocześnie, i będzie pojawiało się w porcie instalacyjnym, którego lokalizacja jak wiadomo jest przewidywana właśnie w Gdańsku, zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z lutego 2022. Stąd też ten zespół, w którym się dzisiaj spotykamy. Jest to niesamowite przedsięwzięcie, niesamowita skala. To ogromna szansa dla regionu, dla obszaru Gdańska. To miejsca pracy, to będzie bardzo duży ruch portowy, ale też ogromna szansa dla mieszkańców. Przedwczoraj otrzymaliśmy dofinansowanie na poziomie 12 milionów złotych dla lokalizacji naszego centrum szkoleniowego, gdzie kładziemy bardzo ogromny nacisk na to, aby kształcić kadry. Współpracujemy z uczelniami wyższymi, bo potencjał i zapotrzebowanie na specjalistów offshore jest po prostu ogromne. Ja chciałbym powiedzieć jako ciekawostkę, że proszę sobie wyobrazić, że drugim najbardziej atrakcyjnym i poszukiwanym zawodem w Europie jest serwisant montażysta turbin wiatrowych. To jest „działka”, która będzie się szalenie rozwijała i która będzie miała korzenie, zgodnie, z uchwałą Rady Ministrów, tutaj w tym mieście i w tym regionie – powiedział Piotr Dziubałtowski – wiceprezes ds. operacyjnych PGE Baltica.
Przedstawiciel samorządu, wicestarosta lęborski Edmund Głombiewski
Fot. Kazimierz Netka.
powiedział m.in.: jestem przedstawicielem samorządu, gdzie powstanie, jak państwo wiecie, bardzo poważna inwestycja, w tej chwili realizowana; mianowicie zespół farm wiatrowych Baltic Power. Liczymy na to i mamy głębokie przekonanie, że będzie to bardzo poważna inwestycja, która pozwoli na rozwój powiatu lęborskiego i też – jak pan minister mówi – da miejsca pracy. Myśmy już podjęli jako samorząd bardzo poważne zadania – powiedział pan wicestarosta lęborski.
Przed posiedzeniem Zespołu Ekspertów MAP w Gdańsku otrzymaliśmy następujące informacje z Ministerstwa Aktywów Państwowych:
Morska energetyka wiatrowa
Morska energetyka wiatrowa to strategiczny kierunek transformacji energetycznej wzmacniający bezpieczeństwo energetyczne Polski oraz stanowiący impuls do rozwoju gospodarczego Polski.
Nakłady inwestycyjne na rozwój sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce mogą, w całym łańcuchu wartości, wynieść 130 – 150 mld zł. To kwota, która w znacznej części trafi do krajowych producentów towarów, podwykonawców i usługodawców oraz pozwoli na rozwój krajowego łańcucha dostaw i przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy.
W dokumencie „Polityka energetyczna Polski do 2040 r.” wskazano, że moc zainstalowana w morskiej energetyce wiatrowej osiągnie w 2030 roku wartość ok 5,9 GW, natomiast w roku 2040 osiągnie wartość do ok. 11 GW.
Polityka energetyczna Polski do 2040 oraz ustawa z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1050) wskazują, iż energetyka wiatrowa na morzu wdrożona zostanie do krajowego systemu elektroenergetycznego w 2025 r., a moc zainstalowana w 2030 r. osiągnie ok. 5.9 GW oraz ok. 11 GW w 2040 r.
Wprowadzenie morskiej energetyki wiatrowej, stanowiącej stosunkowo stabilne źródło energii odnawialnej umożliwi zaangażowanie lokalnego przemysłu i szeroką międzynarodową współpracę.
Realna ocena obecnych możliwości polskich obszarów wskazuje, że do 2040 r. powstanie co najmniej 11 GW nowych mocy w morskiej energetyce wiatrowej.
Jeśli chodzi o rozwój morskiej energetyki wiatrowej to Polsce sprzyja:
– znakomite położenie geograficzne Polski i warunki Morza Bałtyckiego sprzyjające rozwojowi
morskiej energetyki wiatrowej w perspektywie 2030 r. 5,9 GW nowych mocy i w perspektywie 2040 r. 11 GW nowych mocy;
– dobre już funkcjonujące zaplecze technologiczne i możliwy dalszy rozwój „local content”;
– polityka unijna, która usilnie dąży do rozwoju odnawialnych źródeł energii oraz osiągnięcia zeroemisyjności w perspektywie do 2050 roku;
– dodatkowo – wg danych Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej – Polska posiada potencjał MEW na poziomie 33 GW;
Projekty morskich farm wiatrowych będą rozwijane w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego na obszarze wyznaczonym w planie zagospodarowania obszarów morskich: w rejonie Ławicy Słupskiej, Ławicy Środkowej i Ławicy Odrzanej;
W perspektywie do 2030 r. morskie farmy wiatrowe będą odpowiadać za 13% generowanej w Polsce energii elektrycznej, a w 2040 r. za 19% generowanej w Polsce energii elektrycznej.
Pierwsze morskie farmy wiatrowe, w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Bałtyku, zaczną produkować energię w 2026 r.;
Aktualnie, ponad 60% inwestycji w sektor morskiej energetyki wiatrowej (tylko w I fazie rozwoju) w perspektywie do 2030 r. realizują Spółki Skarbu Państwa. To pokazuje, iż rola przedsiębiorstw energetycznych nadzorowanych przez Skarb Państwa jest znacząca w procesie transformacji energetycznej Polski;
Z 5,9 GW mocy zainstalowanej dostępnej w i fazie rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w perspektywie do 2030 r., 3,7 GW mocy zainstalowanej zrealizują spółki nadzorowane przez Skarb Państwa (2 projekty PGE 1 projekt PKN Orlen).
Zespół ekspercki do spraw rozwoju morskiej energetyki wiatrowej
Minister Aktywów Państwowych w celu dochowania należytej staranności i w ramach czynności prowadzonych przez Ministerstwo Aktywów Państwowych w związku z transformacją sektora energetycznego w Polsce, obejmujących w szczególności proces rozwoju sektora morskich farm wiatrowych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1050 i 2687) oraz realizacją inwestycji w zakresie morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, podejmowanych przez podmioty, w których Minister Aktywów Państwowych wykonuje prawa z akcji albo udziałów oraz podmioty przez niego nadzorowane, podjął decyzję o powołaniu Zespołu eksperckiego do spraw rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na podstawie przepisów zarządzenia Ministra Aktywów Państwowych z dnia 2 maja 2023 r. w sprawie Zespołu eksperckiego do spraw rozwoju morskiej energetyki wiatrowej (Dz. Urz. Ministra Aktywów Państwowych, z dnia 2 maja 2023 r., poz. 13).
Zespół Ekspercki do spraw rozwoju morskiej energetyki wiatrowej będzie organem pomocniczym Ministra Aktywów Państwowych.
W skład Zespołu eksperckiego do spraw rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, oprócz przedstawicieli Ministerstwa Aktywów Państwowych oraz powołanych ekspertów krajowych, powołanych na członków Zespołu, będą mogli wchodzić uznani eksperci z głosem doradczym.
Zespół działać będzie z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r.. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1050 i 2687).
Do zadań Zespołu należeć będzie, w szczególności:
– analiza i monitoring realizacji inwestycji prowadzonych przez podmioty, w których Minister wykonuje prawa z akcji albo udziałów oraz przez niego nadzorowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 202 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. Z 2022 r. poz. 1050 i 2687), związane z realizacja inwestycji w zakresie morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, w tym na podstawie ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. Z 2022 r. poz. 457, z późn. zm.) oraz na podstawie ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. Z 2022 r. poz. 273 i 1846 oraz z 2023 r. poz. 595);
– analiza dobrych praktyk w zakresie rozwoju morskich farm wiatrowych w innych państwach;
– analiza przepisów:
– ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz oceny dotychczasowej praktyki jej stosowania pod kątem identyfikacji przepisów ustawy, które wymagają doprecyzowania, ujednolicenia względem innych obowiązujących przepisów bądź innej modyfikacji oraz zagadnień lub kwestii nieuregulowanych w ustawie, których uregulowanie usprawniłoby przebieg procesu inwestycyjnego związanego z budową morskich farm wiatrowych,
– innych ustaw lub rozporządzeń regulujących kwestię budowy morskich farm wiatrowych w celu opracowania rekomendacji dla Ministra w zakresie koniecznych lub zalecanych zmian legislacyjnych.
Zespół po zrealizowaniu zadań przedstawi Ministrowi Aktywów Państwowych sprawozdanie końcowe z prac Zespołu.
Zespół ulegnie rozwiązaniu z dniem zatwierdzenia sprawozdania przez Ministra Aktywów Państwowych.
Pierwsze posiedzenie Zespołu Eksperckiego do spraw rozwoju morskiej energetyki wiatrowej odbędzie się w Gdańsku 2 czerwca 2023 r. W trakcie pierwszego posiedzenia Zespołu wręczone zostaną akty powołania dla ekspertów oraz ustalony zostanie harmonogram i zarysowane zostaną plany pracy Zespołu Eksperckiego do spraw rozwoju morskiej energetyki wiatrowej będącego organem pomocniczym Ministra Aktywów Państwowych.
Dodatkowe informacje
System wsparcia dla morskiej energetyki wiatrowej – 25 lat 1 faza w postaci tzw. kontraktów różnicowych (ang contract for difference, CfD) oraz po 2025 r. docelowo konkurencyjny system wsparcia bazujący na rozwiązaniach aukcyjnych, sprzyjać będzie budowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw krajowych, a także jest jednym elementów gwarantujących utrzymanie akceptowalnej ekonomicznie ceny energii elektrycznej dla konsumentów.
Zgodnie z ustawą promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych – rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku podzielony został na dwie fazy.
Pierwsza faza system wsparcia:
– w ramach pierwszej z nich prawo do pokrycia ujemnego salda uzyskiwane będzie na podstawie decyzji administracyjnej wydawanej przez Prezesa URE na wniosek inwestora, dla najbardziej zaawansowanych projektów MFW. Ponadto, każdy z projektów objętych decyzjami Prezesa URE wydanymi w pierwszej fazie systemu wsparcia będzie z kolei wymagał decyzji Komisji Europejskiej o zgodności tej pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym. Łączna moc zainstalowana elektryczna morskich farm wiatrowych, dla których Prezes URE wydał decyzje o przyznaniu prawa do pokrycia ujemnego salda w pierwszej fazie, nie może przekroczyć 5.9 GW. Przyznanie wsparcia w tej fazie przez Prezesa URE mogło nastąpić do 30 czerwca 2021 r.
Druga faza systemu wsparcia:
Druga faza systemu wsparcia oparta zostanie na formule konkurencyjnych aukcji,w których prawo do pokrycia ujemnego salda będą mogli otrzymać wytwórcy, którzy uzyskają zaświadczenie o dopuszczeniu do aukcji oraz wytworzą energię elektryczną w morskiej farmie wiatrowej po raz pierwszy po dniu zamknięcia sesji aukcji. Pierwsze dwie aukcje przeprowadzone zostaną w 2025 oraz 2027 roku, a w każdej może zostać przyznane prawo do pokrycia ujemnego salda wynosić ma 2.5 GW.
Najbardziej zaawansowane projekty
Najbardziej zaawansowane projekty morskich farm wiatrowych (projekty te posiadają pozwolenia budowę sztucznych wysp na Bałtyku tzw. PSZW (prawa nabyte, decyzje PSZW nawet z 2012 r.)
1. Polenergia/Equinor – Bałtyk I – powierzchnia 128 km2, moc – 1 560 MW – system wsparcia aukcja (II faza) – przyłączenie do sieci 2029 r.;
2. Polenergia/Equinor – Bałtyk II – powierzchnia 122 km2, moc – 240 MW – system wsparcia aukcja (II faza) – brak przyłączenia do sieci:
3. Polenergia/Equinor – Bałtyk III – powierzchnia 116 km2, moc – 1 200 MW – system wsparcia Cfd (I faza) – przyłączenie do sieci 2025 r.;
4. PGE Baltica 2/Ørsted 2 – powierzchnia 189 km2, moc – 1 498 MW – system wsparcia Cfd (I faza) – przyłączenie do sieci 2028 r.;
5. PGE Baltica 3/Ørsted – powierzchnia 131 km2, moc – 1045 MW -system wsparcia Cfd (I faza) – przyłączenie do sieci 2027 r.;
6. PGE Baltica 1/Ørsted – powierzchnia 108 km2, moc-900 MW-system wsparcia aukcja (II faza) – przyłączenie do sieci 2031 r.;
7. FEW Baltic-2 (RWE) – powierzchnia 42 km2, moc – 350 MW – system wsparcia Cfd (I faza) przyłączenie do sieci 2027 r.;
8. PKN Orlen – Baltic Power/Nortland Power – powierzchnia 131 km2, moc – 1 200 MW – system wsparcia Cfd (I faza) – przyłączenie do sieci 2028 r.;
9. B-Wind/EDP Renewables (EDPR) and ENGIE – powierzchnia 42 km2, moc – 200 MW – system wsparcia Cfd (I faza) – przyłączenie do sieci 2027 r. (najprawdopodobniej projekty B-Wind i C-Wind zrealizowane będą jako 1 projekt, PSZW na 399 MW);
10. C-Wind/EDP Renewables (EDPR) and ENGIE – powierzchnia 49 km2, moc – 200 MW – system wsparcia Cfd (I faza) przyłączenie do sieci 2027 r. (najprawdopodobniej projekty B-Wind i C-Wind zrealizowane będą jako 1 projekt, PSZW na 399 MW).
Ponad 60% inwestycji w sektor morskiej energetyki wiatrowej (tylko w I fazie rozwoju) w perspektywie 2030 r. zrealizują Spółki Skarbu Państwa.
Z 5,9 GW mocy zainstalowanej dostępnej w I fazie rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w perspektywie 2030 r. 3,7 GW mocy zainstalowanej zrealizują spółki nadzorowane przez MAP (2 projekty PGE i 1 projekt PKN Orlen).
Pionierami na rynku krajowym w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej są już dziś spółki Skarbu Państwa:
⚫ Grupa PGE: Aktualnie Grupa PGE w konkurencyjnych przetargach dot. 11 nowych lokalizacji dla farm wiatrowych organizowanych przez Ministra Infrastruktury jest liderem na 5 nowych obszarach morskich (obszary: 43.E.1 (MFW 990 MW), 60.E.3 (MFW 1185 MW), 45.E.1 (MFW 210 MW), 44.E.1 (MFW 975 MW) i 60.E.4 (MFW 555 MW) – łącznie ok. 4 GW nowych mocy, projekty dot. Il fazy- aukcje).
⚫ Grupa PKN ORLEN; Aktualnie Grupa PKN ORLEN w konkurencyjnych przetargach dot. 11 nowych lokalizacji dla farm wiatrowych organizowanych przez Ministra Infrastruktury jest liderem na 5 nowych obszarach morskich (obszary: 46.E.1 (MFW 966 MW) 14.E.4 (MFW 1204 MW), 14.E.3 (MFW 1204 MW), 14.E.2 (MFW 896 MW) 14.E.1 (MFW 812 MW) – łącznie ok. 5 GW nowych mocy. projekty dot. Il fazy – aukcje).
• Oprócz planów związanych z nowymi planowanymi MFW, Grupa PGE ma już 3 decyzje w sprawie PSZW, rozwija już 3 projekty morskich farm wiatrowych, 2 projekty realizowane są w I fazie rozwoju sektora MFW w oparciu o kontrakt CfD (łączna moc 2 projektów to ok. 2,5 GW), a jeden projekt MFW ok. 0.9 GW przygotowywany jest do udziału w aukcji OZE. W 2030 r. moc farm wiatrowych na Bałtyku należących do Grupy Kapitałowej PGE ma wynieść 2,5 GW, a do 2040 r. – 6,5 GW.
• Oprócz planów związanych z nowymi planowanymi MFW Grupa PKN ma już 1 decyzję w sprawie PSZW, rozwija już 1 projekt morskich farm wiatrowych, projekt ten realizowany jest w I fazie rozwoju sektora MFW w oparciu o kontrakt CFD;
• W ramach projektów I fazy, Grupa PKN ORLEN konsekwentnie realizuje projekt morskiej farmy wiatrowej Baltic Power o maksymalnej mocy zainstalowanej elektrycznej na poziomie 1,2 GW MW wraz z infrastrukturą przyłączeniową do KSE.
• Spółka PGE SA. wybrała na siedzibę serwisową port w Ustce, gdzie do 2026 r. powstanie nowoczesna baza operacyjno – serwisowa dla inwestycji offshore, a PKN Orlen wybrał na siedzibę serwisową port w Łebie. Port w Ustce, obok portu w Łebie, jest jednym z wymienionych w Krajowym Planie Odbudowy, w którym wskazano, że sektor offshore i budowa infrastruktury portowej, służącej budowie i eksploatacji morskich farm wiatrowych, ma się przyczynić do rozwoju tzw. local content.
• Morskie farmy wiatrowe będą – zgodnie z ustawą o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych – korzystać z systemu wsparcia przez okres co najmniej 25 lat, a precyzyjniej w okresie 25 lat od pierwszego dnia wytworzenia energii elektrycznej i wprowadzenia jej do sieci (nie dłużej niż 100 tys. godzin). Zatem, morskie farmy wiatrowe będą obecne także i po 2040 r. – poinformowało Ministerstwo Aktywów Państwowych.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl