Fot. Tadeusz Urbaniak
Przygotowania do podejmowania nowatorskich inicjatyw rozwojowo – badawczych
Fot. Tadeusz Urbaniak
Port Gdynia jest uniwersalnym portem multimodalnym w europejskiej sieci transportowej TEN-T. Znajduje się na trasie korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk, na lądowym, północnym krańcu tego szlaku. Ma atuty, jeśli chodzi o lokalizację. Zarząd Morskiego Portu Gdynia pragnie tez uzyskiwać innego rodzaju przewagi nad konkurentami; m.in.: technologiczne, wynikające z wprowadzania innowacyjnych zmian, uwzględniających nieodległą przyszłość. Zarząd Morskiego Portu Gdynia wierzy bowiem, iż należy wychodzić naprzeciw potrzebom rynku, przewidując kierunek rozwoju branży morskiej i jako lider, być inicjatorem zmian i wytyczać trendy wśród europejskich portów morskich, podobnie jak w przypadku systemu AntyDron.
Fot. Tadeusz Urbaniak
Obecnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. bada wiele odrębnych zagadnień związanych z wykorzystaniem rozwiązań z zakresu autonomiczności o różnym stopniu – poinformował nas Dział Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Naszym celem jest utworzenie silnego i skoncentrowanego punktu na mapie Polski, gdzie w drodze współpracy podmiotów zaangażowanych w rozwój sektora jednostek autonomicznych i bezzałogowych, będą podejmowane nowatorskie inicjatywy rozwojowo-badawcze.
Fot. Tadeusz Urbaniak
Celem przeprowadzenia Manewrów Jednostek Bezzałogowych w Porcie Gdynia jest zbadanie szeroko rozumianych zależności między jednostkami bezzałogowymi oraz innymi elementami infrastruktury portowej, czy jednostkami załogowymi. Z uwagi na konieczność przygotowania się do obsługi tego typu statków w Porcie Gdynia, podejmujemy inicjatywy, które w przyszłości pozwolą nam stworzyć odpowiednią infrastrukturę, a co za tym idzie, sprawnie wejść w nowy etap rozwoju żeglugi morskiej. Będzie to możliwe po uprzednim zbadaniu wielu aspektów z tym związanych.
Manewry / Testy jednostek bezzałogowych w naszym porcie pozwolą poznać kwestie związane z:
– poruszaniem się jednostek bezzałogowych w kanałach portowych
– możliwościami zastosowania systemu RTK z systemami jednostek bezzałogowych
– przygotowaniem danych wejściowych do nowego systemu IT dla jednostek bezzałogowych we współpracy z systemem RTK i innymi systemami funkcjonującymi w Porcie
– zależnościami jednostek bezzałogowych podczas wykonywania manewrów
– identyfikacją oraz określeniem warunków brzegowych w aspekcie bezpieczeństwa poruszania się jednostek bezzałogowych względem innych statków oraz infrastruktury portowej
– identyfikacją oraz określeniem warunków brzegowych w aspekcie infrastruktury portowej niezbędnej do obsługi jednostek MASS
– pracą jednostek bezzałogowych przeprowadzających inspekcję wizualną nabrzeży
– pracą jednostek bezzałogowych dokonujących specjalistycznych pomiarów w tym sondażu dna za pomocą sondy 3D
– określeniem możliwości przekazywania informacji między dwiema jednostkami bezzałogowymi w trakcie wykonywania manewrów.
Fot. Tadeusz Urbaniak
W drodze analiz oraz posiadanych doświadczeń będziemy mogli wnieść swój wkład do dopiero tworzonych przez IMO oraz MGMiŻŚ przepisów – napisał Dział Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl