Gdynia. Inauguracja stałego, towarowego połączenia kolejowego między Warszawą a Portem Gdynia. Wzmacnia to rozwój regionu, ale także jest wsparciem działań na rzecz nowych połączeń żeglugowych w basenie Morza Bałtyckiego. Teraz kolej przewozi ponad 20% kontenerów do i z Portu Gdynia, ale gdy powstanie Port Zewnętrzny, będzie to ponad 40%

Fot. Kazimierz Netka.

Przeniesienie ciężkich towarów na tory kolejowe to rozwiązanie dużo bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne. Jeden pociąg zastępuje kilkadziesiąt ciężarówek

W czwartek, 9 lipca do terminalu BCT w Porcie Gdynia wjechał pierwszy pociąg operatorski sieci CONNECT OPERATOR. Przybył z Warszawy. Składy będą kursowały według stałego rozkładu jazdy, w każdy czwartek i niedzielę – są to pociągi typu ‘block train’.

W czwartek, 9 lipca, kilkunastu kontenerach dotarły z Warszawy do Portu Gdynia polskie produkty eksportowane do Chin. Skład przewiózł żywność i wyroby przemysłowe – kontenery załadowane w Gdyni na statek, popłyną do Chin. Pociąg w powrotną drogę do Warszawy zabiera kontenery, które przypłynęły z Chin do terminala w Porcie Gdynia – wynika z informacji, które przekazał nam Marcin Wojciechowski – kierownik Działu Marketingu – Pion Dyrektora Naczelnego Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Oto ciąg dalszy komunikatu:

Połączenie Warszawa – Gdynia – Warszawa realizowane jest przez PKP CARGO CONNECT, spółkę z Grupy PKP CARGO. Sieć pociągów operatorskich nosi nazwę CONNECT OPERATOR – odjeżdżają one według stałego rozkładu jazdy w każdy czwartek i niedzielę.

Jak przyznają przedstawiciele PKP Cargo: „Gdynia to dla nas ważna destynacja ze względu na rosnący w tutejszym porcie przeładunek kontenerów, a pociągi operatorskie to produkt dedykowany właśnie do przewozu kontenerów. Na początku, pociągi na trasie Gdynia – Warszawa będą jeździć dwa razy w tygodniu, ale liczymy na zwiększenie tej częstotliwości”.

„W tym momencie, drogą kolejową przewozimy ponad 20% kontenerów, ale oczekujemy, że kiedy powstanie Port Zewnętrzny, wielkość ta wzrośnie do ponad 40%. Nowe połączenie doskonale wpisuje się w naszą strategię Green Port – jeden pociąg zastępuje kilkadziesiąt ciężarówek. To rozwiązanie dużo bardziej efektywne, znacznie zmniejszające negatywny wpływ na środowisko” – dodaje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Pociągi kursujące po nowej linii kolejowej są elementem inwestycji ZMPG SA „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia, przebudowa i elektryfikacja”. Jej wartość to 69 821 304 zł brutto z dofinansowaniem UE 19 800 000 zł. Jak dodaje Wojciech Szymulewicz, prezes zarządu BCT Gdynia: „Nowe połączenie to owoc szeroko zakrojonej współpracy wielu podmiotów działających na rynku logistycznym. W Porcie Gdynia promujemy zrównoważony transport, bo przeniesienie ciężkich towarów na tory kolejowe to rozwiązanie dużo bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne”.

Otwarcie kolejnej linii transportowej potwierdza również zasadność realizacji strategicznej inwestycji w Porcie Gdynia – Portu Zewnętrznego, którego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz wobec prognoz popytu na przeładunki kontenerowe, przewidujących wzrost w polskich portach morskich do poziomu ok. 9,5 mln TEU w 2050 r.

Budowa inwestycji drogowych i kolejowych znacząco przyśpiesza realizację kluczowych dla gospodarki morskiej i krajowej projektów. Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdynia jednocześnie stymuluje rozwój regionu, ale także jest wsparciem dla działań na rzecz nowych połączeń żeglugowych w basenie Morza Bałtyckiego.

Port Gdynia pełni funkcję punktu węzłowego międzynarodowej sieci bazowej TEN-T. Znajduje się na wejściu korytarza Bałtyk–Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia–Karlskrona – poinformował Marcin Wojciechowski – kierownik Działu Marketingu – Pion Dyrektora Naczelnego Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *