Grupa LOTOS uruchomiła Węzeł Odzysku Wodoru (WOW) – nową linię produkcji gazu, który może stać się bardzo ważnym źródłem energii, także elektrycznej. To jest bardzo ważne wydarzenie z uwagi na zaangażowanie LOTOSu w Pomorskiej Dolinie Wodorowej i ze względu na plany rozwoju pomorskiego transportu publicznego wyposażonego w autobusy z ogniwami paliwowymi i silnikami na prąd

Fot. z Archiwum Grupy LOTOS.

Źródłem siły procesu wytwórczego WOW jest największy silnik w gdańskiej rafinerii – o mocy ponad 4 MW

Fot. z Archiwum Grupy LOTOS.

70 tys. ton LPG, 43 tys. ton benzyny surowej, 39 tys. ton benzyny lekkiej i prawie 9 tys. ton wodoru rocznie. Tyle nowych produktów dostarczy uruchomiona w minioną sobotę (5 grudnia br.) instalacja Węzła Odzysku Wodoru. Dodatkowym efektem będzie zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery. Koszt inwestycji to ok. 180 mln zł – poinformowało Biuro Komunikacji Zewnętrznej Grupy LOTOS S.A. Oto ciąg dalszy komunikatu:

W rafineryjnej sieci gazu opałowego płynie paliwo, które jest mieszanką gazu ziemnego z sieci zewnętrznej (ok. 50%) oraz gazów powstających w procesach rafineryjnych. Węzeł Odzysku Wodoru (WOW) ma za zadanie wyizolowanie z tej mieszaniny: LPG, benzyny lekkiej i surowej oraz wodoru. Dodatkowy wodór zostanie skierowany do procesów rafineryjnych (co finalnie przełoży się na obniżenie jego kosztu produkcji), a LPG i benzyna na rynek. Powstały deficyt w bilansie energetycznym rafinerii zostanie uzupełniony zakupem dodatkowego gazu ziemnego z sieci zewnętrznej. Zwiększenie jego udziału w rafineryjnej sieci gazu opałowego wpłynie na obniżenie emisyjności paliwa spalanego w zakładzie – zarówno pod kątem CO2, jak i zanieczyszczeń energetycznych.

Fot. z Archiwum Grupy LOTOS.

Sercem WOW pracującej w technologii kriogenicznej jest tzw. coldbox, w którym mieszanina gazów resztkowych przy parametrach –180°C i  ciśnieniu 45 barów rozdziela się na ciekłe węglowodory i gazowy wodór. – Przy takich warunkach uzyskujemy wodór o czystości 98,6 proc. – podkreśla Tomasz Bodnar, kierownik Zakładu Produkcji Wodoru i Siarki Grupy LOTOS. – Gdy ta temperatura obniży się jeszcze do 187 stopni,  wtedy osiągniemy 99,5 proc. czystości wodoru – dodaje. Najważniejsze urządzenie instalacji to kompresor wsadowy, który zasilany jest przez największy silnik w rafinerii – o mocy ponad 4 MW. Kompresor sprężający 24,7 tys. m3 gazu wsadowego: z 4,5 do 64 atmosfer.

– Instalacja pracuje z obciążeniem 50 proc. i jest przygotowywana do jego zwiększenia tak, abyśmy mogli przeprowadzić ruch testowy – mówi Paweł Brzozowiec, szef Biura Realizacji Projektów Grupy LOTOS. Obecnie WOW produkuje 5 ton LPG na godzinę. Według projektu docelowo będzie to blisko 8 ton gazu. Do tego prawie 4,5 tony benzyny lekkiej dla instalacji izomeryzacji, 5 ton benzyny surowej dla instalacji hydroodsiarczania benzyn, 1 tonę wodoru i 5 ton gazu opałowego – poinformowało Biuro Komunikacji Zewnętrznej Grupy LOTOS S.A.

Fot. z Archiwum Grupy LOTOS.

Warto wiedzieć, że Pomorska Dolina Wodorowa to przedsięwzięcia mające na celu zwiększenie udziału wodoru jako paliwa w transportowym miksie energetycznym województwa pomorskiego. Powstająca na terenie Grupy LOTOS instalacja oczyszczania wodoru jest jedną z najmocniejszych stron przedstawionej koncepcji. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999%). Takie też wymagania będzie wkrótce spełniał wodór produkowany przez Grupę LOTOS i doczyszczany na instalacji oczyszczania wodoru, która powstanie na terenie rafinerii w Gdańsku.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *