Źródła ilustracji: webinarium; Youtube; Facebook.
Twórczynie biznesów i miejsc pracy mówiły o czasach zamrożenia światowej gospodarki
Człowiek wykorzystuje możliwości swego mózgu w niewielu procentach. Czy zagrożenie, wywołane na całym świecie pandemią koronawirusa, zmusiło ludzi do zaangażowania swego umysłu w większym stopniu do rozwiązywania problemów? Do myślenia bardziej twórczego? Polskie kobiety twierdzą, że tak się stało. Panie mówiły o tym podczas webinarium pt. „Innowacje w czasach kryzysu”, zorganizowane 29 maja 2020 roku przez Sieć Przedsiębiorczych Kobiet (SPK), w ramach akcji #WspieramyWsieci. Przysłuchiwaliśmy się wypowiedziom w pierwszej części tego wydarzenia.
Panie, uczestniczące w tym internetowym seminarium, powiedziały co myślą o koronakryzysie. Zbadały odczucia przedsiębiorców. Jak więc było i jest w czasach restrykcji, zarządzonych przez niemal wszystkie rządy świata? Z początku było bardzo źle, ale szybko niszczącemu działaniu COVID-19 na gospodarkę zaczęto się skuteczniej przeciwstawiać – oceniły panie z SPK. Jak to robiono?
Gdy 16 marca wybuchł kryzys pandemii i nastąpił lock down, przez 6 tygodni nie wyszłam za bramę swego domu – mówiła jedna z pań
Zdaniem niektórych uczestniczek webinarium, podczas koronakryzysu ludzie zaczęli wykorzystywać nieużywane części mózgu, szukając innowacji w swych modelach biznesowych. Na ile jednak innowacje wdrożone ad hoc panie uważają za tymczasowe, a na ile na stale w portfolio firm posiadanych przez kobiety? – Tak brzmiało jedno z pytań zadanych uczestniczkom debaty.
Co dopingowało przedsiębiorców do działań? Jak postępowano by złagodzić destrukcyjne oddziaływanie stanu pandemii i związanych z tym restrykcji? Oto, co usłyszeliśmy podczas webinarium:
Po wybuchu pandemii pojawiło się poczucie konieczności podjęcia walki o przetrwanie. To był asumpt do innowacji. Zaczęto się zastanawiać, co zrobić, wykorzystując czas zamrożenia, by nam procentowało to również później. Jeden z pomysłów, o którym dyskutowały panie, to miała być inwestycja, a nie tylko koszt: rozwiązanie online, które można wyprowadzać na świat, rozwiązania robione od razu w języku angielskim łącznie z nawiązywaniem kontaktów z partnerami z Londynu. Trudno na tym etapie ocenia, na ile te innowacje ad hoc są tymczasowe, a na ile trwałe i które z nich zostaną w branży. Szanse na utrwalenie się mają głównie pomysły, pomagające zespołom działającym w rozproszeniu. Chodzi o to, by trwale wyjść poza webinary – zaangażować się, a nie tylko słuchać. Z tego skorzystają zespoły rozproszone. Jeśli wyjście poza webinary, jako forma rozwojowa, zadziałała, to pożytek będzie miał nie tylko odbiorca i słuchacz ale też inni.
Dużą pokusą jest zrobienie nowych projektów, dopasowanych do nowych warunków. Bardo dużo myśli się o tym, żeby poważnie podejmować decyzje o wchodzeniu w nowe i nie zmarnować tego, co mamy. Czas nadchodzący trzeba wykorzystać do testowania.
W zeszłym roku otworzyliśmy pierwszą szkołę poza Polską, na Litwie i teraz chcemy się skupić na tym co mamy w Polsce – mówiła jedna z pań.
Innowacja to dostarczenie korzyści użytkownikowi. Rynek będzie sprawdzał, czy tak jest, czy to są innowacje; zweryfikuje co jest innowacją – zabrzmiało podczas debaty.
Oto co przewidywał plan webinarium 29 maja 2020 roku:
11:00 Wystąpienie otwierające, wnioski z badania „Firmy SPK w dobie kryzysu koronawirusa”: Katarzyna Wierzbowska i Dorota Czekaj – założycielki Sieci Przedsiębiorczych Kobiet (SPK)
11:10 Panel z udziałem przedsiębiorców i mentorek SPK „Moje lekcje z frontu walki z COVID-19″, wystąpią Joanna Średnicka Pracownia Gier Szkoleniowych, Tonia Bochińska Early Stage, Maja Meissner Meissner&Partners, prowadzenie Kasia Wierzbowska SPK.
11:50 Przerwa interaktywna z narzędziem kreatywnym. Agata Zioło, SPK.
11:55 Wykład Iza Ławniczak, Very Human Services, „Małe innowacje, duże zmiany – 3 sposoby na lepsze usługi i produkty.”
12:25 Wykład Łukasz Łakowiecki, Joanna Skowrońska, Allegro Lokalnie „Jak szybko przenieść sprzedaż do online”.
12:45 Wirtualny spacer po Brain Embassy.
12:50 Wykład Aneta Zielińska-Sroka Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości: „PARP, Twój partner w biznesie – oferta dla przedsiębiorców”.
13:10 Wykład Monika Fiszer, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości: „Jak rozwijać firmę w czasach pandemii – usługi PARP w zakresie szkoleń i internacjonalizacji”.
13:25 Zaproszenie na konferencję Szczepionka dla przedsiębiorców w dobie COViD-19 | Konferencja i galę finałową BWKR 2.06., Dorota Czekaj, SPK.
13:30 Tomasz Dmuchowski, „Trendy rozwoju biznesu wynikające z koronakryzysu”.
13:45 Planowane zakończenie konferencji.
Warto było wysłuchać wypowiedzi Pań. Nagranie webinarium znajduje się pod adresem:
https://www.youtube.com/watch?v=-M4NG4hgG6k .
Partnerzy webinarium: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Allegro Lokalnie, Fundacja Kronenberga Citi Handlowy, Citi Foundation.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl