Mija 100 lat od postanowienia o budowie Morskiego Portu w Gdyni. Czterodniowy kongres na początek, a uroczyste obchody 27 września 2022 roku. Profesor językoznawca wyjaśnił powiązania między jubileuszem i jubilatem

Fot. Kazimierz Netka.

Port Gdynia w ciągu stu lat stał się ważnym ogniwem morskiego i lądowego transportu w Europie i na świecie

Fot. Kazimierz Netka.

Na bagnach, na piachu, bez zaplecza – takie były podstawy decyzji o rozpoczęciu budowy Morskiego Portu Gdynia. Trzeba było nie lada odwagi, wizjonerstwa, doświadczenia, praktyki by rozpocząć taką inwestycję – w kraju, który przez blisko półtora wieku znajdował w niewoli, a obok istniała silna konkurencja: port morski w Gdańsku, odległy zaledwie o nieco ponad 20 kilometrów. Budowa podobnego obiektu w takich warunkach i okolicznościach, to była sztuka, artyzm inżynierski, postanowienie niezwykłe, na skalę nie tylko Europy. Wszak nie tylko port Gdynia został zbudowany nad Bałtykiem przez Polskę w 20-leciu międzywojennym, ale też wiele przedsięwzięć Polska realizowała w głębi kraju. Temu wydarzeniu: budowie morskiego okna na świat dla II Rzeczypospolitej – poświęcony jest Kongres Gospodarki Morskiej im. Tadeusza Wendy w Porcie Gdynia, który rozpoczął się 20 września 2022 roku, w Sali Koncertowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia, przy ul. Rotterdamskiej.

Fot. Kazimierz Netka.

Jaki jest zakres uroczystości i co nas czeka w najbliższych dwóch tygodniach, mówił witając przybyłych, Jacek Sadaj – prezes z Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Istotne jest to – co zaakcentował pan prezes Jacek Sadaj – że sto lat temu zaplanowano i zaczęto budować port, w taki sposób, że mógł on być rozbudowywany i dalej będzie rozbudowywany. W związku z tym jubileuszem odbywa się cykl spotkań, których partnerem jest inżynier Tadeusz Wenda – osoba ważna dla powstania Morskiego Portu Gdynia.

Fot. Kazimierz Netka.

Drodzy Państwo, zbliżamy się do setnej rocznicy ważnego wydarzenia: 23 wrzenia 1922 roku została podjęta ustawa przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, która umożliwiła finansowanie i budowę portu Gdynia. Dzisiaj przed nami wyzwanie, żeby budować ten port dalej i rozwijać ten port. Liczymy na państwa pomoc i uczestnictwo – zachęcał Jacek Sadaj – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Fot. Kazimierz Netka.

O okolicznościach, powodach zwołania Kongresu mówił też Aleksander Wicka – szef Działu Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia, podkreślając, że Port Gdynia od 100 lat buduje przyszłość miasta, gospodarki, biznesu, ale też komunikacji. Postanowiono zaprosić na kongres wyjątkowych panelistów, a także stworzyć przestrzeń do dyskusji, zarówno o historii, miastotwórczym działaniu portu, ale również o gospodarce morskiej. Pierwszego dnia odbyło się się spotkanie z młodymi ludźmi, z przedstawicielami marketingu, w ramach wyjątkowego wydania panelu crash mondays, który odbywa się z reguły w poniedziałki, teraz wyjątkowo we wtorek. Tematyka dyskusji przewidywała „zderzenie” teorii marketingowej z praktyką.

W ciągu 4 dni kongresu odbędzie się też specjalne wydarzenie, w czwartek i w piątek: IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk. To wszystko w ramach kongresu, którego patronem jest Tadeusz Wenda, genialny projektant gdyńskiego portu, przez 17 lat naczelnik Biura Budowy Portu.

Fot. Kazimierz Netka.

Niezwykłą niespodzianką był wykład prof. Jerzego Bralczyka – naukowca – językoznawcy, pt. „100 na 100 lat. Pan profesor wyjaśniał pochodzenie i znaczenie słów: „sto” oraz „port”. Poszukiwał też powiązań między tymi wyrazami. Takim łącznikiem może być… statek, który ma w sobie coś ze stu (sta) i zawija do portu. Pan profesor mówił też o winszowaniu „stu lat” podczas różnych urodzin i toastów. Profesor powiedział, że gdy jemu przekazują takie życzenia, odpowiada: Owszem, sto lat, ale od teraz.

A więc, niech Morski Port Gdynia żyje nam jeszcze co najmniej następne sto lat!

Fot. Kazimierz Netka.

Oto program Kongresu:

KONGRES GM_20_21

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk zapraszają na IX Forum Korytarza Transportowego Forum Bałtyk – Adriatyk które organizowane jest w dniach 22 i 23 września 2022 roku, w ramach Kongresu Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy.

Jak podkreślił dr Michał Tuszyński – menedżer projektu w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, ekspert do spraw korytarza Bałtyk Adriatyk, podkreśla, że Port Gdynia jest węzłem strategicznym nie tylko dla Polski ale i dla tej części Europy. Swą działalności wpisuje się w rozwój systemu transportowego w Europie. Dlatego też trzeba podkreślić, że wymiar transportowy ma tutaj kolosalne znaczenie. Port Gdynia powstał w wyniku blokady dla przeładunku polskich towarów portu w Gdańsku.

Fot. Kazimierz Netka.

Po latach okazuje się to inwestycja uzasadniona i słuszna, co pokazują rosnące wolumeny przeładunków, ale przede wszystkim współpraca z partnerami. Korytarz Bałtyk-Adriatyk to jest relacja północ – południe, gdzie interesariusze Portu Morskiego Gdynia korzystają z dostępnej infrastruktury, by na podstawie dobrej współpracy umów, rozwijać się i zdobywać lepszą pozycję na rynku.

Szczegóły IX Forum Korytarza Transportowego Forum Bałtyk – Adriatyk, są pod tym linkiem:

KONGRES_22_23

23 września, w dniu kiedy Port Gdynia świętuje swoje urodziny, na Nabrzeżu Portowym, na tzw. Nabrzeżu Pilotowym, przy Kapitanacie Portu, ul. Polska 2 w Gdyni, o godzinie 9.30 nastąpi odsłonięcie rzeźby pomnika Budowniczych Portu Gdynia: Tadeusza Wendy i Eugeniusza Kwiatkowskiego. Każdy może przyjść na tę uroczystość.

– Port Gdynia nigdy nie zapomina o swoich bohaterach – powiedział Aleksander Wicka – szef Działu Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *