Napęd elektryczny na promie Stena Line

Źródło ilustracji: Stena Line Polska.

Stena Line testuje nowe, przyjazne dla środowiska rodzaje napędu dla swoich statków.

Armator podpisał umowę z Callenberg Technology Group na zakup akumulatorów o łącznej mocy 1 MWh. Jeszcze przed wakacjami zostaną one zainstalowane na promie Stena Jutlandica kursującym między Göteborgiem (Szwecja) a Frederikshavn (Dania). Tym samym idea elektrycznego zasilania statków Stena Line stanie się rzeczywistością.

Nowa inwestycja stanowi ważną część strategii rozwoju Stena Line. W najbliższej przyszłości armator planuje wykorzystywać napęd elektryczny do pokonywania nawet 50 mil morskich podczas danego rejsuwynika z informacji, które przekazały nam Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska oraz Agnieszka Nowakowska z Konkret PR, cytując w komunikacie wypowiedź:

– „Zrównoważony rozwój jest naszym priorytetem, dlatego nieustannie poszukujemy sposobów ograniczenia wpływu na środowisko naturalne. Od 2015 roku wykorzystujemy metanol jako jedno z paliw na promie Stena Germanica, kursującym między Göteborgiem (Szwecja) a Kilonią (Niemcy). Dodatkowo prowadzimy około 300 różnych projektów mających na celu oszczędzanie energii. Wraz ze zmniejszaniem się wielkości oraz kosztu akumulatorów, napęd elektryczny staje się świetną alternatywą dla tradycyjnych paliw, również dlatego, że dzięki niemu emisja zanieczyszczeń do powietrza może być całkowicie wyeliminowana.” – komentuje Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Projekt wprowadzenia napędu elektrycznego zostanie przeprowadzony w kilku etapach. Początkowo zasilanie z akumulatorów będzie uruchomiane do napędzania sterów strumieniowych oraz podczas manewrów cumowania w porcie. Kolejnym etapem będzie wykorzystanie zasilania elektrycznego do napędzania śrub statku. Dzięki temu prom Stena Jutlandica będzie zasilany elektrycznie na dystansie około 10 mil morskich.

Ostatnim etapem realizacji projektu będzie zwiększenie pojemności akumulatorów. Dzięki temu możliwe stanie się pokonanie około 50 mil morskich, czyli całej odległości między Göteborgiem a docelowym portem we Frederikshavn.

Celem wdrożenia projektu w kilku etapach jest przetestowanie zasilania elektrycznego w żegludze. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, napęd hybrydowy może być zastosowany również na pokładzie pozostałych statków z floty Stena Line.

Rozwiązania techniczne opracowywane są w kooperacji ze Stena Teknik, firmą z grupy Stena. Spółka Stena Teknik współpracuje ze światem akademickim, administracją publiczną oraz dostawcami. Projekt został bardzo pozytywnie przyjęty, a pierwszy etap jest wspierany i finansowany w połowie przez Szwedzką Administrację Morską i Unię Europejską.

Fakty i etapy: Testowane rozwiązanie opiera się na technologii hybrydowej typu plug-in. Akumulatory mogą być ładowane zarówno przy podłączeniu do zasilania z lądu, jak również podczas pracy silników statku.

Etap 1 – Korzystanie z napędu elektrycznego na sterach dziobowych i podczas cumowania w porcie; Optymalizacja zużycia energii podczas pracy (Peak Shaving); Pojemność akumulatorów 1 MWh.

Etap 2 – Korzystanie z napędu elektrycznego w porcie i podczas rejsu, do około 10 mil morskich; Pojemność akumulatorów około 20 MWh.

Etap 3 – Korzystanie z napędu elektrycznego podczas całego rejsu, około 50 mil morskich; Pojemność akumulatorów około 50 MWh.

Więcej o Stena Line

Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 21 trasach w Europie Północnej, łącząc 10 krajów. Eksploatuje około 38 promów, z własnej floty oraz czarterowanych. Koncern zatrudnia ponad 5000 pracowników. Przewozy wynoszą rocznie: ponad 7 mln pasażerów, 1,6 mln samochodów osobowych oraz 2 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.

W Polsce Stena Line jest obecna od ponad dwóch dekad. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza ponad pół miliona pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków: Stena Vision i Stena Spirit. Dwa pozostałe statki na linii, Stena Baltica oraz m/v Gute, są przeznaczone głównie do przewozu ładunków. Druga linia Stena Line pomiędzy Polską a Szwecją to połączenie frachtowe między Gdynią a Nynäshamn, portem w okolicach Sztokholmu.

Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 36,5 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia 15 000 pracowników na całym świecie – wynika z informacji, które przekazały nam Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska oraz Agnieszka Nowakowska z Konkret PR.

(K.N.)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.