Nowy rodzaj biznesu umacnia się w Pomorskiem: bariatria. Tam, gdzie teraz jest tymczasowy szpital covidowy, jesienią rozkwitną pierwsze na taką skalę w Europie, Międzynarodowe Targi Turystyki Medycznej i Profilaktyki Zdrowotnej CURATIO. Jeden z tematów: rehabilitacja pocovidowa

Fot. Kazimierz Netka.

Bardzo ważne problemy zdrowia Ziemian będą omawiane w Polsce, w Gdańsku

To zaszczyt uczestniczyć w powstawaniu czegoś nowego. 2 lutego 2022 roku mielimy przyjemność podziwiać „narodziny” ważnego wydarzenia, a właściwie cyklu ekspozycji: Międzynarodowych Targów Turystyki Medycznej i Profilaktyki Zdrowotnej CURATIO w Gdańsku. Spotkanie zapowiadające zorganizowanie tej imprezy wystawienniczej odbyło się w obiekcie który od dawna służył kuracjuszom, a w bieżącym roku został odnowiony – w Domu Zdrojowym w Gdańsku Brzeźnie, należącym do Centrum Hevelianum.

Szlachetne zdrowie nikt się nie dowie jako smakujesz aż się zepsujesz – tymi słowami z fraszki Jana Kochanowskiego zainaugurował Bartosz Tobieński – Rzecznik Prasowy Międzynarodowych Targów Gdańskich, konferencję poświęconą zapowiedzi unikatowego wydarzenie o randze światowej: Międzynarodowych Targów Turystyki Medycznej i Profilaktyki Zdrowotnej CURATIO. To nowe targi w kalendarzu Międzynarodowych Targów Gdańskich AmberExpo. Odbędą się one w dniach 23 – 24 września 2022 roku – poinformował.

Fot. Kazimierz Netka.

O szczegółach mówili też pomysłodawcy, organizatorzy i wspierający tę inicjatywę: Andrzej Bojanowski – Prezes Zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich SA; Paweł Orłowski – Wiceprezes Zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich SA; Marcin Różycki – Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej; Marta Chełkowska – Dyrektor Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, Prezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej; Dr Anna Białk-Wolf – Prezeska Instytutu Badań i Rozwoju Turystyki; Mariusz Arent – Prezes Zarządu, Fundacja ProTurMed; Katarzyna Partyka – Prezeska Stowarzyszenia Pacjentów Bariatrycznych; Paweł Jędrzejewski – Dyrektor Agencji Marketingu Medycznego ImageMed; Liliana Biznia – Project Manager CURATIO Międzynarodowych Targów Gdańskich, pomysłodawczyni Targów CURATIO.

Fot. Kazimierz Netka.

Bardzo się cieszę, że możemy się spotkać w gościnnych progach Domu Zdrojowego Hevelianum – nomen omen obiektu kuracyjnego – idealnie się wpisującego w nasz nowy koncept, ze wszystkimi partnerami, których jeszcze raz serdecznie witam – powiedział Paweł Orłowski – wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich.

Fot. Kazimierz Netka.

Teraz nie jest najlepszy czas, taki najbardziej optymistyczny dla przemysłu spotkań i wydarzeń, choć wspomnę że we wrześniu zeszłego roku organizowaliśmy Targi Kolejowe TRAKO – dodał pan wiceprezes. Przed nami także Amberif, ale musimy patrzeć w przyszłość Jestem przekonany, że ten dobry czas dla przemysłu spotkań i wydarzeń, dosyć kluczowego w Polsce, nadchodzi i dlatego nie możemy być bierni, musimy spojrzeć w przyszłość i już mówić o tych ważnych wydarzeniach dlatego, że musimy wpływać na rozwój gospodarczy. Nie ma lepszego rozwiązania, niż odbudowywać relacje społeczne, gospodarcze, biznesowe.

Od tego są targi. Od tego jest taka platforma, jaką są Międzynarodowe Targi Gdańskie, czyli AmberExpo.

Rolą Międzynarodowych Targów Gdańskich jest stworzenie platformy do spotkania na żywo, w jednym czasie w jednym miejscu, by na neutralnym gruncie biznesmeni mogli rozmawiać o rozwoju, omawiać ważne trendy gospodarcze i społeczne jakim jest między innymi turystyka medyczna. Opowiadając dzisiaj o tym pomyśle, o tym wydarzeniu które jesienią będziemy realizować, trzeba podkreślić, że ważny jest kontekst odtworzenia naszych relacji po pandemii, miejmy nadzieję wygasającej na co wszyscy liczymy. To jest kontekst trendu i turystka medyczna z pewnością może być specjalnością Polski, a my możemy być platformą do spotkań z ważnymi graczami, podmiotami zagranicznymi, które też w tej dziedzinie działają. Myślę, że nikt z konkurencji, zagranicznej, globalnej, międzynarodowej, nie będzie biernie czekał, dlatego właśnie trwa intensywna praca nad targami Curatio.

Rehabilitacja w kontekście osób starszych ale także rehabilitacja popandemiczna to zagadnienia kluczowe dla dobrostanu nas, Polaków, a także innych osób nie tylko w Europie, ale na całym świecie, dla osób które zechcą skorzystać z unikatowej polskiej oferty. Koncentrujemy się na nadwadze, a to również jeden z kluczowych problemów społecznych nie tylko w Polsce. Bardzo dziękuję, że jesteście z nami. Otwieramy swe mury Amber Expo na targi Curatio. Już dzisiaj mamy dużo do zaoferowania naszym partnerom polskim i zagranicznym – zapewnił prezes Paweł Orłowski.

Czy turystka medyczna może być ważnym kołem napędowym dla polskiej turystyki? Na pewno tak, co potwierdza poparcie ze strony Polskiej Organizacji Turystycznej:

Fot. Kazimierz Netka.

– Na pewno będziemy aktywnie uczestniczyć w rozwoju tego przedsięwzięcia, bo jak wiemy, Polska jest ciągle bardzo atrakcyjna jeśli chodzi o ceny i jeżeli chodzi o fachowość od strony medycznej – powiedział Marcin Różycki – Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej. Bardzo ważny problem został tutaj podniesiony: otyłość, – to problem światowy, a wiemy, że nasze ośrodki bardzo dobrze sobie z tym radzą. Cieszę się, że będziemy mogli razem z wami promować Polskę od strony turystyki zdrowotnej.

Miejmy nadzieję, że ta promocja będzie się odbywać przez cały program konferencji. Widzę, że opieracie się na modelach, które zostały już sprawdzone w innych krajach, i mam nadzieję, że one się bardzo dobrze przeniosą. Może jeszcze uda nam się poprawić te modele i wpłyną one bardzo dobrze na to, o czym mówił pan prezes Orłowski, czyli wzbogaci budżet naszego kraju, właśnie o pieniądze od turystów zagranicznych. To najważniejszy pieniądz, pieniądz eksportowy. Po pierwsze nie wywozimy pieniędzy za granicę, a po drugie ściągajmy najwięcej jak się da do naszego kraju, aby ta turystyka rozwijała się jak najbardziej. Serdecznie dziękuje za zaproszenie, deklaruję całkowitą pomoc i uczestnictwo w waszych działaniach. Bardzo się cieszę, że taka inicjatywa powstała – powiedział Marcin Różycki – Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

Jaki potencjał, między innymi w zakresie rozwoju turystyki medycznej, ma województwo pomorskie? O tym mówiła Marta Chełkowska – Dyrektorka Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, Prezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej:

Fot. Kazimierz Netka.

– Jest mi niezmiernie miło, że zaczynamy mówić realnie, bo kilka lat temu mieliśmy konferencję dotyczącą właśnie turystyki zdrowotnej i dzisiaj ta turystyka coraz bardziej się rozwija, rzeczywiście, mamy swój potencjał.

Turystyka zdrowotna to taki złoty trójkąt; na niego składa się turystyka medyczna, spa i welness, oraz uzdrowiskowa. Na świecie coraz częściej mówi się o turystyce zdrowotnej; ona ma świetne konotacje; jest szansą rozwoju, dla danego obszaru, możliwością pokonania bariery sezonowości w turystyce tradycyjnej, jest to odpowiedź na trendy, o czym mówił pan prezes Paweł Orłowski: a mianowicie na trend dbałości o zdrowie, szczególnie w obecnych czasach bardzo się nasilający i tak naprawdę dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo to są magnesy, które powodują wybór destynacji turystycznej.

Pomorskie ma wielki potencjał. Widzimy to w turystyce uzdrowiskowej oraz spa i wellness. Można wskazać dwa kierunki: profilaktykę i rehabilitację. One determinują tak naprawdę rozwój oferty turystycznej. W województwie mamy co prawda tylko dwa uzdrowiska, natomiast rozwój usług uzdrowiskowych opiera się przede wszystkim o bardzo dobrze rozwinięta i rozwijającą się infrastrukturę turystyczną. To dotyczy głównie obszarów nadmorskich, o których wspomnieli panowie prezesi. Mianowicie 80 procent obiektów i miejsc noclegowych w województwie jest zlokalizowanych w pasie nadmorskim,. Stąd dostrzeżenie ważności tego problemu w „Strategii rozwoju województwa pomorskiego” i w Przedsięwzięciu strategicznym „Pomorska Strefa Uzdrowiskowa”. Będziemy się starali identyfikować ofertę i ją upowszechniać, a Targi Curatio to pierwszy krok ku temu, żeby ją rozwijać, mówiąc o turystyce i też rozwijać się w kontekście turystyki biznesowej.

Niemniej jednak, nie pomijamy takiego aspektu jak turystyka medyczna, która opera się nie tylko o zakłady publiczne, ale też niepubliczne. Tutaj warto skupić się na standardzie usług, na konkurencyjności na rynku usług turystycznych, na innowacyjności i na inwestycjach, o różnym stopniu zaawansowania. Będziemy mogli poznać ofertę w trakcie targów. Ważne będą też badania, ponieważ pandemia trochę zmieniła nam warunki; niektórzy wygrywają w tych czasach, niektórzy potrzebują dużej pomocy.

Mówiąc jeszcze o turystyce medycznej, skupiamy się zawsze na gościach i podświadomie myślimy też o gościach zagranicznych, Aby wykreować popyt na nasze usługi, trzeba zdać sobie sprawę z tego, że to jest wieloletni proces, który – mam nadzieję – tymi targami bardzo mocno zaczynamy, ponieważ na rynkach zagranicznych z tą oferta jesteśmy, natomiast regulowanie popytu będzie też potrzebowało silnej konsolidacji branży i konsolidacji działań i na to liczę, i na przykłady, o których będziemy mówić w trakcie targów na konferencji, o współpracy międzynarodowej. Mam nadzieję, że o tym opowiemy i takie przykłady pozyskamy i będziemy wdrażać u nas.

– W imieniu Pana Marszałka Województwa Pomorskiego pana Mieczysława Struka chciałabym serdecznie podziękować organizatorom i pomysłodawcom. Myślę, że to jest świetny początek pokazania jak się współpracuje. Cieszę się, że jako samorząd możemy wspierać tę inicjatywę, a Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna na pewno będzie obecna w procesie planowania tych targów i przygotowania merytorycznego brała aktywny udział – powiedziała Marta Chełkowska – Dyrektorka Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, Prezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

O tym, jakie będą konferencje podczas targów CURATIO mówiła dr Anna Białk-Wolf – Prezeska Instytutu Badań i Rozwoju Turystyki Medycznej:

Fot. Kazimierz Netka.

Konferencja dla branży turystyki medycznej będzie wydarzeniem towarzyszącym targom. Główny cel tej konferencji to pokazanie turystki medycznej jako zjawiska wielowymiarowego. Turystyka medyczna to coś więcej niż tylko przyjazdy pacjentów zagranicznych. Z jednej strony wiąże się z problematyką opieki zdrowotnej, z którą mamy do czynienia na całym świecie, a z drugiej strony jest możliwa dzięki atrakcyjności miejsc, dzięki dostępności, dzięki tradycyjnej destynacji turystycznej. Tego typu targi będa zwiększać zaufanie do regionu.

Regiony, które rozwijają turystkę medyczną są widziane – mają wizerunek miejsc atrakcyjnych – dla turystów i dla mieszkańców i świadczą o tym, że usługi medyczne tam świadczone są wysokiej jakości.

W trakcie konferencji będziemy przekazywać wartościowe treści dla destynacji, które będą rozwijać turystykę zdrowotną, medyczną; dla klinik, które chcą nastawiać się na pacjenta zagranicznego, rozwijają działy turystyki medycznej, a także dla hoteli, które chcą poszerzać swą ofertę o usługi prozdrowotne. Chcemy pokazać najlepsze praktyki w kraju i zagranicą; pokazać, jak promować turystykę medyczną, mająca bardzo wielu interesariuszy i bardzo wiele podmiotów może korzystać z jej rozwoju. Mam nadzieję, ze to wydarzenie przyczyni się do nawiązywania współpracy tak istotnej w turystyce nie tylko medycznej, abyśmy wspólnie działali dla rozwoju regionów zdrowia, dla mieszkańców i dla turystów.

Jedna z konferencji będzie poświęcona wiedzy na temat efektów i możliwości leczenia tzw. long kowid. Zaistnieje możliwość uzyskania bezpośredniej wiedzy od uzdrowisk, bo uzdrowiska mają właśnie ofertę w tym zakresie, a także od specjalistów, którzy się tym zajmują – mówiła Dr Anna Białk-Wolf – Prezeska Instytutu Badań i Rozwoju Turystyki Medycznej.

Czy targi CURATIO to coś wyjątkowego na skalę Europy? – to zagadnienie uczestnikom konferencji w Domu Zdrojowym naświetlił Mariusz Arent – Prezes Zarządu Fundacji ProTurMed:

Fot. Kazimierz Netka.

Trzeba pamiętać, że infrastruktura to jedno, ale ważne są też usługi i relacje międzyludzkie i to co wypełnia infrastrukturę. Do tego niezbędne są spotkania, sieciowanie, networking podczas targów. Nie chodzi tylko o relacje kupna – sprzedaży, ale o możliwość nawiązania współpracy badawczo naukowej, znalezienia nowych partnerów biznesowych i wszelkich innych.

To, co wyróżnia targi CURATIO, koncepcję tego wydarzenia jest to, że nie ma czegoś takiego innego w Polsce, a wedle nas także na kontynencie europejskim takiego jeszcze nie było, biorąc pod uwagę rozmach i całościowe ujęcie tego tematu, to znaczy takie zagadnienia były poruszane we fragmentarycznych dziedzinach. My to chcemy ująć w całości i chcemy dać przestrzeń do spotkań różnych środowisk, zarówno usługodawców turystycznych i medycznych jak i ich odbiorców z sektora publicznego i z sektora prywatnego, medycznego, uzdrowiskowego, welness, turystycznego, spotkań środowiska medycznego ze środowiskiem turystycznym zarówno z rynku krajowego, jak i międzynarodowego i to wszystko pod hasłem zdrowia; nowego spojrzenia na system opieki zdrowotnej jako na element gospodarki, struktury, gdzie też mają miejsce relacje biznesowe. W naszym interesie jest by je rozwijać, zarówno z punktu widzenia pacjentów jak i samych podmiotów które mają możliwość rozwoju poprzez uczestnictwo w takich targach. Dlatego serdecznie zapraszam do udziału i mam nadzieję, że wydarzenie to wpisze się na stałe w kalendarz Międzynarodowych Targów Gdańskich – powiedział Mariusz Arent – Prezes Zarządu Fundacji ProTurMed.

Międzynarodowe Targi Turystyki Medycznej i Profilaktyki Zdrowotnej Curatio poświęcone są w znacznym stopniu zagadnieniom bariatrycznym. Co w tym zakresie jest dla osób cierpiących na otyłość? O tym mówiła Katarzyna Partyka – Prezeska Stowarzyszenia Pacjentów Bariatrycznych CHLO:

Fot. Kazimierz Netka.

– Zaplanowaliśmy Mega-Info-CHLO-Spot – ogólnopolskie spotkanie edukacyjne i integracyjne pacjentów z możliwością wymiany doświadczeń między pacjentami na różnym etapie leczenia. Będzie również możliwość wzięcia udziału w konferencjach i dyskusjach z czołowymi specjalistami chirurgicznego leczenia otyłości w Polsce.

Będzie spotkanie pacjentów – tych którzy się zastanawiają nad operacjami, tych którzy są po operacjach i tych w trakcie przygotowań do operacji. Generalnie jesteśmy pacjentem przez całe życie; ja od 9 lat. Doskonale rozumiemy środowisko. To będzie też wydarzenie dla lekarzy chcących lepiej poznać problem choroby otyłościowej. Nie wszyscy lekarze mają świadomość, kiedy zacząć leczenie pacjenta i kiedy zaproponować chirurgiczne leczenie czy zachowawcze.

Podczas targów będzie wiele konferencji na które ściągamy najlepszych chirurgów w Polsce, specjalistów, łącznie z szefem sekcji chirurgii bariatrycznej. Będzie też przedstawiciel województwa pomorskiego czyli Szpitala UCK – Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego.

Obecnie w Polsce operuje się około 5000 pacjentów bariatrycznych „na NFZ” i drugie tyle w usługach prywatnych komercyjnych. Potrzebujących jest 500 – 700 tysięcy – są to osoby , które mają BMI powyżej 40 na przykład, lub 35 z chorobami towarzyszącymi – powiedziała Katarzyna Partyka – Prezeska Stowarzyszenia Pacjentów Bariatrycznych CHLO.

Targi, żeby się udały, trzeba odpowiednio nagłośnić. Jaki jest pomysł na wykreowanie nowej marki – opowiedział Paweł Jędrzejewski – Dyrektor Agencji Marketingu Medycznego ImageMed:

Fot. Kazimierz Netka.

Pomysł zorganizowania targów CURATIO wynika z tego, ze jest taki trend. Po drugie, były wspomniane 3 grupy odbiorców, wystawcy: placówki medyczne podmioty z rynku zdrowia jak i pacjenci i cala grupa lekarzy i medyków, więc promocja będzie ukierunkowana do 3 grup odbiorców, aby każdej przedstawić korzyści wynikające z pojawienia się na targach.

Pandemia bardzo zmieniała rynek wydarzeń stacjonarnych. Pokazała, że wydarzenia online nie są idealnym uzupełnieniem, a idealnym właśnie jest połączenie tych elementów bardzo się cieszą, że lokalizacja gdzie będzie organizowany event jest właśnie w Gdańsku, ponieważ bardzo wielu turystów – a my współpracujemy z branżą już od 5 lat – którzy przyjeżdżają do Polski obierają kierunek morze, a później w głąb Polski, a więc bardzo dobra lokalizacja. Mam nadzieję, że zabraknie miejsc.

Kto będzie uczestniczył w targach? Jakie oferty dla wystawców ma organizator? Zagadnienie to przedstawiła Liliana Biznia – Project Manager Curatio Międzynarodowych Targów Gdańskich. Na początek: ważna wiadomość: wstęp dla zwiedzających będzie za darmo. To niejedyna niezwykła nowina związana z CURATIO.

Fot. Kazimierz Netka.

Targi nie są najtańszą formą promocji dla firmy, ale ktoś mądry powiedział, że człowieka stać na to, by się nauczył jak dobrze zarabiać. Powinien się nauczyć jak dobrze wydawać. Mówiąc o targach Curatio, chciałabym powiedzieć o możliwościach dla wystawców, bo to w czasie pandemii jest bardzo aktualne.

Przemyśleliśmy koncepcję targów i wyszliśmy z inicjatywą – po rozmowie z wystawcami – doszliśmy do wniosku, że wystawcy nie do końca wiedzą jak się wystawić, i zrobimy takie szkolenie jako pierwsi w Polsce, dla naszych wystawców, gdzie nauczymy: jak powinna wyglądać grafika, jakie stoisko wybrać, jak powinny być ubrane osoby pracujące na stoisku, jak rozmawiać z odwiedzającymi. Poruszymy też różne inne zagadnienia, ważne dla wystawcy. To szkolenie poprowadzi osoba posiadająca certyfikat jednej z najbardziej prestiżowych szkół marketingu targowego. Ona ukończyła te studia w Stanach Zjednoczonych. Przekaże wiedzę z całego swego doświadczenia targowego.

Kliniki, sanatoria, centra rehabilitacyjne nie wiedzą jak wygląda infrastruktura AmberExpo. Cała infrastruktura AEx jest przygotowana na spotkanie. Dla każdego wystawcy wartością główną są spotkania, online czy na żywo. Targi zaproponują dwie możliwości.

Mamy piękne vip roomy. Każdy z wystawców, będzie mógł prowadzić spotkania nie tylko na stoisku ale też w viproomach. Mamy piękną restaurację; można tam spotkanie przenieść.

Uruchamiamy też platformę online. Na tej platformie będę się rejestrować wystawcy i zwiedzający. Jest duża możliwość promocji sponsorów. Platforma jest zrobiona tak, że każdy kto wchodzi na konferencję by porozmawiać z wystawcami, by zapoznać się z usługami, od razu będzie wiedział logo sponsorów i to będzie jedna z form promocji dla firm.

Postanowiliśmy by na pierwsze targi Curatio nie sprzedawać biletów – ze względu na to, że chcemy by każda osoba, poszukująca oferty, pomocy lekarskiej mogła wejść i spotkać się z lekarzami, z innymi zwiedzającymi – powiedziała Liliana Biznia – Project Manager Curatio Międzynarodowych Targów Gdańskich.

Fot. Kazimierz Netka.

– Międzynarodowe Targi Turystyki Medycznej i Profilaktyki Zdrowotnej CURATIO odbędą się w dniach 23-24 września 2022 roku w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AMBEREXPO w Gdańsku – przypomniał na zakończenie Bartosz Tobieński – Rzecznik Prasowy Międzynarodowych Targów Gdańskich. – Wydarzenie jest skierowane do pacjentów i osób poszukujących usług medycznych i będzie poświęcone tematyce turystyki medycznej, uzdrowiskowej, beauty i wellness oraz bariatrii i rehabilitacji pocovidowej.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *