Obchodząca 30-lecie istnienia spółka NDI unowocześnia i modernizuje następny obszar Polski. Rusza z rozbudową dróg i torów w rejonie Nabrzeża Przemysłowego w Porcie Gdańsk. Polska gospodarka morska, a zwłaszcza porty, dokonuje dużego skoku rozwojowego na skalę świata

Fot. Kazimierz Netka.

Zarządy portów w innych krajach z zazdrością patrzą na to, jak rozbudowują i unowocześniają się polskie okna na świat

Fot. Kazimierz Netka.

Piątek, 3 września 2021 roku to ważna data dla Morskiego Portu Gdańsk. Obszar morskiej „bramy na świat” zostanie unowocześniony pod względem transportowym. Modernizacji poddany będzie układ kolejowy w rejonie, gdzie funkcjonują m.in. Fosfory. Szczegółowe wiadomości na ten temat zawiera komunikat, który przekazany nam przez Annę Drozd – Rzecznika Prasowego Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i Zespół Prasowy Ministerstwa Infrastruktury:

Po zakończeniu wielomilionowego projektu rozbudowy sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, rusza kolejna inwestycja związana z modernizacją układu drogowo – kolejowego rejonu Nabrzeża Przemysłowego w Porcie Wewnętrznym. Wartość inwestycji to 80 mln złotych. Podpisanie umowy odbyło się w obecności Wiceministra Infrastruktury Grzegorza Witkowskiego.

Źródło ilustracji: ZMPGdańsk.

Port Gdańsk, rozbudowując infrastrukturę dostępową od strony lądu, podwyższa standardy obsługi, zwiększa konkurencyjność i umacniania pozycję na Bałtyku. Już wkrótce rozpocznie się przebudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Rozbudowa i modernizacja węzłów sieci bazowej w zakresie infrastruktury drogowo – kolejowej”.

Fot. Kazimierz Netka.

Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury obecny podczas wydarzenia przekonywał, że każda złotówka zainwestowana w polskie porty zwraca się stukrotnie.

Fot. Kazimierz Netka.

– Życzyłbym sobie żebyśmy co miesiąc podpisywali takie umowy, bo każdy dostęp do portu, każde usprawnienie, to jest wzrost przeładunków i wzrost konkurencyjności. Z tej drogi nie zejdziemy – z inwestowania w polskie porty. Szczególnie że konkurencja nie śpi. Kiedy obejmowaliśmy rządy, nad polskim wybrzeżem i portami pojawił się realny gospodarz. To co obecnie możemy obserwować, to gigantyczny rozmach inwestycyjny. Nie szczędzimy funduszy na rozbudowę polskich portów. Porty zachodnie czy wschodnie z zazdrością patrzą na to, co się u nas dzieje – mówił obecny podczas konferencji Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury.

W zakres inwestycji wchodzi m.in. przebudowa układu kolejowego i drogowego pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym, a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików, a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski.

Fot. Kazimierz Netka.

Umowa miedzy ZMPG S.A. a generalnym wykonawcą, sopocką firmą NDI, została podpisana 3 września w Kapitanacie Portu Północnego w Gdańsku. Projekt jest współfinansowany z programu CEF „Łącząc Europę”.

 

Fot. Kazimierz Netka.

– Po zakończeniu inwestycji drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym, ruszamy z kolejnym projektem, tym razem zlokalizowanym w Porcie Wewnętrznym. Chcemy być portem numer jeden na Bałtyku jeżeli chodzi o przeładunki ogółem. Kluczem do zwiększania przeładunków są inwestycje infrastrukturalne, które właśnie realizujemy. Inwestycja, którą dziś ogłaszamy przyczyni się do zwiększenia potencjału i możliwości przeładunkowych naszego portu. Wszystkie operacje będą przebiegać sprawniej, zwiększy się też bezpieczeństwo – wyjaśnia Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

 

Źródło ilustracji: ZMPGdańsk.

Zmodernizowane zostaną drogi o łącznej długości około 1,6 km. Zostanie położona nawierzchnia z betonu cementowego. W tym wykonane będą też dwa fragmenty nabrzeża. Zmodernizowana zostanie bocznica Chemiki wraz z budową lub przebudową układu torowego na odcinku ok. 6 km.

Fot. Kazimierz Netka.

– Bardzo cieszymy się, że wracamy do Portu Gdańsk – mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI. – Mamy doświadczenie we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, które nasza kadra wykorzysta w kolejnej inwestycji.

– Podpisanie umowy i rozpoczęcie świadczenia usługi Inżyniera Kontraktu dla tego ważnego dla Portu Gdańsk przedsięwzięcia przyjmujemy z ogromną satysfakcją i cieszymy się, że będziemy mogli brać w nim udział, tym bardziej, że jest to drugie z kolei zadanie, którym będziemy zarządzać i nadzorować na podstawie umowy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. W maju tego roku zakończone zostało zadanie dotyczące rozbudowy i modernizacji sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku, w ramach którego również świadczyliśmy usługę nadzoru inwestorskiego i zarządzania – mówi Waldemar Lechnik – Dyrektor Nadzoru Inwestorskiego, przedstawiciel Inżyniera Kontraktu, Sweco Polska sp. z o.o.

Fot. Kazimierz Netka.

W ramach inwestycji przebudowane zostaną również sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne, teletechniczne. Wybudowana zostanie sieć kanalizacji deszczowej, oświetlenie uliczne, powstanie nowe ogrodzenie terenu i dwa posterunki wartownicze. Całkowita wartość inwestycji to 80 mln zł. Prace potrwają do końca kwietnia 2023 roku – napisano w komunikacie.

Nabrzeże Przemysłowe w Morskim Porcie Gdańsk od dawna jest ważne dla Polski, W rejonie tej części portu odbywała się produkcja m.in. nawozów fosforowych. Surowiec do wytwarzania tego użyźniacza pochodził z importu, np. z Afryki. Odpady poprodukcyjne gromadzono nad Martwą Wisłą, w Wiślince. Teraz jest tam duża hałda fosfogipsów, rekultywowana, pokryta zielenią, jednak mieszkańcu okolicznych miejscowości obawiali się, że bliskość takiego odpadu nie będzie obojętna dla zdrowia.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.