PKP Łączy Polskę w Pomorskiem. Polskie Linie Kolejowe i Egis Poland podpisały 25 września 2017 roku umowę na projekt rozbudowy przedwojennej magistrali węglowej nr 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia, na odcinku: Kościerzyna – Gdynia. Powstanie tam drugi tor, a całość zostanie zelektryfikowana. To otwarcie Polski na port morski w Gdyni.

Na zdjęciu: Uczestnicy uroczystości od lewej, przy stole: Dariusz Drelich – wojewoda pomorski; Kazimierz Smoliński – wiceminister infrastruktury i budownictwa; Ireneusz Merchel – prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Fot. Kazimierz Netka.

Niedawno obchodzono 95-lecie powstania portu Gdynia, a w poniedziałek została zawarta umowa, istotna dla dalszego rozwoju tego, polskiego okna na świat. Podpisano umowę dotycząca rozbudowy linii kolejowej. Dzięki temu, na Pomorzu pociągi przyśpieszą; więcej towarów trafi na tory.

Otwieranie Morza Bałtyckiego dla centrum kraju.

Wygodne podróże w regionie, więcej połączeń, sprawniejszy przewóz towarów magistralą węglową – takie będą efekty modernizacji i elektryfikacji ponad 150 km linii na Pomorzu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dokumentację projektową trzech odcinków: Kościerzyna-Gdynia (nr 201), Somonino-Kartuzy (nr 214) i Glincz– Kartuzy (nr 229). To kolejny etap inwestycji o wartości blisko 900 mln zł, która zostanie zrealizowana do 2023 roku – wynika z informacji, które przekazał nam Mirosław Siemieniec – rzecznik prasowy, zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji w Centrali PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W swym komunikacie pan rzecznik cytuje te z wypowiedzi uczestników uroczystości podpisania umowy, której wartość wynosi prawie 16 mln zł netto. Pieniądze pochodzą z zasobów Krajowego Programu Kolejowego (KRK). Czas realizacji: 23 miesiące.

Na zdjęciu: Uczestnicy uroczystości po podpisaniu umowy. Fot. Kazimierz Netka.

– Inwestycja z Krajowego Programu Kolejowego zwiększy możliwości wykorzystania sieci kolejowej na Pomorzu. Zapewnione będą lepsze podróże na regionalnych i międzyregionalnych trasach. Polskie Linie Kolejowe stworzą także lepsze możliwości dla przewozu towarów ze Śląska do portu w Gdyni – mówi Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Fot. Kazimierz Netka

Projekt obejmuje modernizację i elektryfikację pomorskich linii kolejowych z Kościerzyny do Gdyni (l. 201) oraz odcinków pomiędzy Somoninem a Kartuzami (l. 214) i Glinczem a Kartuzami (l. 229). Na podstawie tego projektu PLK wybudują 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikują 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych będzie także 86 km toru i 88 rozjazdów. Pasażerowie zyskają łatwiejszy dostęp do kolei. Będzie komfortowa obsługa dzięki budowie i modernizacji 33 peronów. Czas przejazdu na trasie Kościerzyna – Gdynia Główna skróci się z obecnych 1 godziny i 16 minut do około 1 godziny. Projekt usprawni także przewóz ładunków do portu w Gdyni.

Powyżej: Slajd z prezentacji, którą przedstawił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W Glinczu zostanie zbudowana kilometrowa łącznica, która umożliwi bezkolizyjne, wielokierunkowe połączenie linii Kościerzyna – Gdynia i Glincz – Kartuzy. Natomiast w rejonie stacji Kartuzy powstanie łącznica o długości ponad 3 km, która umożliwi połączenie linii Somonino – Kartuzy i Glincz – Kartuzy bez zmiany kierunku jazdy dla relacji Somonino – Kartuzy – Glincz. Takie rozwiązanie skróci czas przejazdu.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie działają na rzecz usprawnienia przewozów pasażerskich i towarowych. Rozwiązania, ujęte w projekcie dotyczącym alternatywnego połączenia Bydgoszcz – Trójmiasto, sprzyjają tworzeniu lepszych możliwości dla kolei aglomeracyjnej i regionalnej. Realizujemy także ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Obecnie dla odcinka linii Maksymilianowo – Kościerzyna (nr 201) trwa postępowanie przetargowe, by wyłonić wykonawcę prac projektowych. Planowana jest budowa drugiego toru na odcinku od Maksymilianowa do Wierzchucina, wymiana torów, elektryfikacja linii oraz kompleksowa przebudowa stacji Maksymilianowo.

Na ilustracji: Szlak kolejowy nr 201: Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port. Źródło: PKP; opr. K.N.

W 2016 roku zaczęły się prace na odcinku towarowym linii 201 pomiędzy Nową Wsią Wielką (na południe od Bydgoszczy) a Maksymilianowem (na północ od Bydgoszczy). Po przebudowie linii pociągi towarowe zwiększą prędkość ponad dwukrotnie z 20-50 km/h do 100 km/h. Trasa będzie zapewniała sprawniejszy przejazd większej liczby składów – sprawniejszy przewóz towarów w kierunku gdyńskiego portu. Prace potrwają do 2019 r.

– Pomorze to jedno z prężniej rozwijających się województw. Także dzięki inwestycjom kolejowym region zyskuje na znaczeniu. Cieszę się, że kolej wraca do mniejszych ośrodków. To otworzy Pomorze dla mieszkańców i przyciągnie turystów – mówi Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

Powyżej: Slajd z prezentacji, którą przedstawił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Po modernizacji trasy pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie pojadą nawet o 40 km na godzinę szybciej niż obecnie czyli z prędkością do 140 km na godzinę, a składy towarowe z prędkością do 100 km na godzinę. PLK przebudują 33 perony m.in. na stacjach i przystankach: Kościerzyna Gołubie Kaszubskie, Somonino, Żukowo Wschodnie, Kartuzy, Rębiechowo. Perony będą wyższe i dłuższe, aby zapewnić wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Komfort pasażerów poprawią nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Trasa od Somonina do Kartuz zostanie dostosowana do prędkości 120 km na godzinę, a od Żukowa Zachodniego przez Glincz do Kartuz do 100 km na godzinę. Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni modernizacja 140 obiektów inżynieryjnych. Poziom bezpieczeństwa zwiększy przebudowa i wyposażenie w nowe urządzenia 34 przejazdów kolejowo-drogowych – informuje Mirosław Siemieniec – rzecznik prasowy, zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji w Centrali PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, Etap I” ma szacunkową wartość 893 mln zł. Prace projektowe będą realizowane w latach 2017-2019. Budowa potrwa w latach 2020 – 2023r. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Fot. Kazimierz Netka

Przed rozbudową linii kolejowej nr 201, zajdzie potrzeba wykupu gruntów pod drugi tor. W jakiej wielkości i gdzie – to ma wykazać projekt, który opracuje konsorcjum wykonawcy: spółki Egis Poland. Umowę podpisali: Cezary Saganowski – prezes zarządu Egis Poland Sp. z o.o., Andrzej Krawczyński – dyrektor Region Północny Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe i Róża Michalik – zastępca dyrektora Regionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji  PKP Polskie Linie Kolejowe.

Powyżej: Slajd z prezentacji, którą przedstawił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Łączymy Polskę” to hasło, przyświecające realizacji inwestycji, nadzorowanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Budowa linii kolejowych, ma dla portów morskich olbrzymie znaczenie. Pozwoli na stosunkowo szybką budowę i modernizację szlaków wywozu w głąb Europy towarów z polskich portów morskich i dostarczać pociągami ładunki do statków. Na to liczy wielu inwestorów i producentów.

Kazimierz Netka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.