Powstał projekt specustawy dotyczący budowy morskich portów zewnętrznych, czyli głębokowodnych, w Polsce. Pierwszy skorzysta z niej Port Centralny w Gdańsku  – kolejna inwestycja prorozwojowa Polski. O szczegółach poinformowano podczas konferencji pt. „Port Centralny – kształt, budowa, zagospodarowanie”, zorganizowanej w Porcie Północnym.

Fot. Kazimierz Netka.

Zarząd gdańskiego portu morskiego przedstawił koncepcję jednej z największych i najnowocześniejszych inwestycji morskich w Europie.

Wielki, nowy port morski, powstanie na Zatoce Gdańskiej. Będzie nosił nazwę: Port Centralny. Zawijać będą do niego największe statki, jakie zdołają wejść na Bałtyk. Za realizacje Portu Centralnego odpowiada Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. O szczegółach poinformowano w poniedziałek, 20 maja, podczas konferencji pt. „Port Centralny – kształt, budowa, zagospodarowanie” zorganizowanej w Kapitanacie Portu Północnego w Gdańsku.

 

Fot. Kazimierz Netka

W konferencji uczestniczyli m.in. poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk – przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej; Anna Fotyga – polska europarlamentarzystka, przewodnicząca parlamentarnej Podkomisji Bezpieczeństwa i Obrony (SEDE); Marek Gróbarczyk – minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej; Dariusz Drelich – wojewoda Pomorski; prezesi Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Łukasz Greinke i Marcin Osowski; reprezentanci konsorcjum Projmors i Mosty Gdańskie, które opracowało koncepcję Portu Centralnego; Wiesław Piotrzkowski – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni,

Do uczestników konferencji napisał List prezes Rady Ministrów, Mateusz Morawiecki. List ten odczytał Dariusz Drelich – wojewoda pomorski.

 

Fot. Kazimierz Netka

– W zeszłym roku w polskich portach morskich przeładowano łącznie ponad 100 milionów ton towarów. To wynik rekordowy, ale i symboliczny w kontekście obchodów 100-lecia niepodległości. Największe przeładunki odnotowano tutaj, w Gdańsku. Co ważne, nasz największy port cechuje bardzo duża dynamika ich wzrostu – aż o około 80 procent w latach 2010 – 2018 – napisał premier Mateusz Morawiecki,w swym liście.

Pan premier dodał też, że aby zapewnić sprawną realizacje ambitnych zamierzeń, resort gospodarki morskiej przygotował projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych, mający charakter tak zwanej specustawy.

 

Fot. Kazimierz Netka

Jak wynika z informacji, które przekazała nam Agata Kupracz – rzecznik prasowy, Dział Marketingu i Komunikacji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., Port Centralny w Gdańsku będzie się składał z 9 terminali. Oto najważniejsze: dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich. Port Centralny będzie obiektem tzw. zewnętrznym, czyli zostanie zbudowany na Zatoce Gdańskiej, w rejonie Westerplatte. Najbliżej tego Pola Bitwy, w odległości około 500 metrów, powstanie terminal pasażerski. Turyści, przybywający do Gdańska wycieczkowcami – kruzerami – będą mogli od razu podziwiać to historyczne miejsce z pokładów statków, którymi przypłyną.

Budowa Porty Centralnego to więc nie tylko ważna inwestycja prorozwjowa Polski oraz województwa pomorskiego. To również istotne przedsięwzięcie, które wzmocni prestiż Polski w świecie, w związku z jej historią i dokonaniami na rzecz wolności innych krajów, państw, narodów.

– Mam nadzieję, że Port Centralny wyznaczy nowy kierunek rozwoju. Ta inwestycja to właściwa budowa nowego portu. Cały proces inwestycyjny Portu Centralnego musi być rzetelnie zrealizowany. Przyjęcie specustawy dotyczącej portów jest tak ważne dla naszego rządu właśnie dlatego, że przyśpieszy realizację strategicznych inwestycji – mówi Marek Gróbarczyk – minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

 

Fot. Kazimierz Netka

Oczekujemy, że przeładunki w polskich portach w najbliższych latach będziemy w stanie podwoić, dlatego cały proces inwestycyjny, który chcemy realizować, musi być dobrze przeanalizowany, a przede wszystkim sprawnie realizowany W związku z tym przyjęcie specustawy mającej na celu przyśpieszenie rozwoju portów jest naszym celem i zadaniem rządu w tym zakresie, ponieważ reszta będzie spoczywała na zarządzie portu. To ogromna inwestycja i rolą państwa będzie wpisanie się w proces inwestycyjny i budowanie odpowiedniego konsorcjum. To ważne w zakresie inwestycji, które obecnie prowadzone są w Urzędzie Morskim w Gdyni. Przyszłościowy rozwój musi być skorelowany z portami: Gdańsk – Port Centralny, Gdynia – Port Zewnętrzny, Szczecin-Świnoujście – budowa terminala kontenerowego – to są zadania na najbliższe lata dla naszych portów – powiedział minister Marek Gróbarczyk.

Dlaczego przystąpiono do do prac nad koncepcją, ideą nowego portu: Portu Centralnego – wyjaśnił Łukasz Greinke – prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Otóż jest to naturalna odpowiedź na zapotrzebowanie jakie płynie do nas z rynku, widzimy jak bardzo operatorzy chcą mieć dostęp do nabrzeży głębokowodnych do takich, które pozwalają im obsługiwać coraz większe jednostki i cały czas czas nam podkreślają, że chcą mieć dostęp do infrastruktury która umożliwia obsługę największych jednostek na świecie; jednostki rosną, ponieważ, koszt transportowanego towaru wtedy jest najbardziej optymalny.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk, jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej, głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem – mówi Łukasz Greinke – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Jesteśmy w tej chwili poza dwudziestką największych portów w Europie, natomiast śmiało, bez kompleksów dążymy do tego, aby być na pewno w pierwszej dziesiątce – powiedział tez prezes Łukasz Greinke. Te porty mają jedną zasadniczą przewagę: one działają w dużej mierze w oparciu o terminale głębokowodne, dlatego my również tutaj w Gdańsku chcemy mieć dostęp do infrastruktury, która pozwala realizować operacje na największych statkach świata, co w perspektywie czasu pozwoli na to, by port w Gdańsku był jednym z tych 10 największych w Europie, a na pewno największym na Bałtyku. To nasz cel, który chcemy osiągnąć poprzez zrealizowanie projektu jakim jest Port Centralny.

 

Fot. Kazimierz Netka

Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum, składające się z Projmors – Biura Projektów Budowlanych i z Mostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok, podczas którego przygotowali 6 wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie 9 terminali. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory podejściowe.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Przewidujemy budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. Które terminale pojawią się najpierw – o tym zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze –powiedział Marcin Osowski – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. ds. Infrastruktury.

Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Nad projektem pracowało ok. 60 osób różnych specjalności, 10 firm, w tym dwa instytuty naukowo-badawcze. Do tej pory wszelkie tego typu inwestycje morskie, jak port gazowy w Świnoujściu czy terminal DCT, miały określonego inwestora i przeznaczenie. Tutaj wszystko musieliśmy określić na podstawie wnikliwych analiz i prognoz, które obejmują kilkadziesiąt kolejnych lat – wyjaśnia Krzysztof Postoła, Generalny Projektant Projmors.

 

Fot. Kazimierz Netka

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu Gdańsk planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się w 2029 roku – wynika z informacji, które przekazała nam Agata Kupracz – rzecznik prasowy, Dział Marketingu i Komunikacji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *