Smart specialisations – pojazdy autonomiczne. Pomorskie staje się jednym z centrów  naukowo – produkcyjnych w zakresie tego rodzaju urządzeń. W czwartek, 27 lutego 2020 roku powstała Grupa Zadaniowa Pojazdy Autonomiczne. Założycielami są Urząd Marszałkowski, Klaster Interizon i Politechnika Gdańska

Fot. Kazimierz Netka

Pomorskie zaczyna coraz intensywniej rozwijać kolejną nowoczesną branżę naukowo – biznesową: pojazdy autonomiczne

Pojazd autonomiczny to taki, który dostaje zadanie żeby dotrzeć z punktu A do punktu B. Odpowiednio zaprogramowany, przemieszcza się na wyznaczonej trasie. Sterowany jest przez komputer. Potrafi wykrywać przeszkody i poruszać się po wyznaczonych trasach bez udziału człowieka. To nic dziwnego, ani nadzwyczajnego – dla naukowców i niektórych przedsiębiorstw. Dla zwykłego człowieka może się To wyda mało prawdopodobnym, by bezkolizyjnie takie aparaty mogły pływać, również pod wodą, jeździć po szosach, torach, a nawet latać. A jednak, niektórzy mają już pojazdy autonomiczne, a nawet roboty, w swych domach. Są to m.in. samobieżne odkurzacze czy kosiarki do trawy.

Autonomiczne pojazdy są wykorzystywane w o wiele bardziej skomplikowanych procesach, również na wojnie, do walki z terroryzmem. Jakie te wehikuły mają możliwości – mówiono podczas spotkania inicjującego powstanie Grupy Zadaniowej Pojazdy Autonomiczne.

Na to spotkanie zaprosili zainteresowanych: Jarosław Parzuchowski – prezes zarządu Fundacji Interizon, lider Inteligentnej Specjalizacji Pomorza nr 2: „Technologie Interaktywne w środowisku nasyconym informacyjnie” oraz Karolina Lipińska – zastępca dyrektora ds. rozwoju przedsiębiorczości i innowacji Departamentu Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Inicjatorami powołania Grupy Zadaniowej Pojazdy Autonomiczne są Klaster Interizon i Centrum Technologii Cyfrowych Politechniki Gdańskiej. Zaproszenie wystosowano do wszystkich podmiotów zainteresowanych tym tematem, głównie do producentów pojazdów autonomicznych, dostarczycieli technologii a także do podmiotów zainteresowanych używaniem tego typu pojazdów w bieżącej działalności.

Podczas spotkania przedstawiono m.in.: plan działania Partnerstwa ISP 2 w zakresie pojazdów autonomicznych. Zaprezentowano aktualne kompetencje uczestników Partnerstw w zakresie bezzałogowych pojazdów autonomicznych z naciskiem na możliwości współpracy i budowanie łańcucha wartości. Powołano Grupę Zadaniową Odbyła się też dyskusja nad formą i zakresem prac.

Skąd wziąć pieniądze? O tym mówił m.in. prof. Marek Grzybowski – prezes zarządu Polskiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. Taką możliwość daje m.in. projekt Galatea – mówił prof. Marek Grzybowski, zachęcając do korzystania z propozycji Polskiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, skupiającego firmy innowacyjne i współpracującego z podobnymi klastrami zagranicznymi, posiadającego partnerów m.in. we Francji, Hiszpanii Grecji, Rumunii.

Polski Klaster Morski i Kosmiczny jest  aktywnym członkiem European Network of Maritime Clusters (ENMC); oparty jest na dwóch „nogach”. Jedna to naukowa, a druga – biznesowa. Klaster współrealizuje różne projekty, m.in. w ramach programów unijnych. Pomorskie zaczyna więc coraz intensywniej rozwijać kolejną nowoczesną branżę naukowo – biznesową.

Dokonania Politechniki Gdańskiej oraz propozycje tej uczelni w zakresie autonomicznych pojazdów przedstawił prof. Łukasz Kulas – pracownik naukowy PG. Pan profesor zwrócił uwagę na ważny aspekt autonomii pojazdów, jakim jest cyberbezpieczeństwo.

Pojazdy autonomiczne mogą być wykorzystywane również w rolnictwie, produkującym surowce żywnościowe, więc i tu bezpieczeństwo jest istotne. Ważne są też bezpieczne kontakty między autonomicznymi samochodami. Autonomiczne pojazdy mogą być wykorzystywane w precyzyjnym rolnictwie, na małych terenach, ale również do inspekcji dużych obszarów – np. portów. Pracownik ochrony może stać się np. zarządzającym całą flotą dronów.

Jeśli chodzi o komunikację to na świecie już istnieją autonomiczne tramwaje, pociągi. W Gdańsku testowano autonomiczny mikrobus, kursujący od pętli tramwajowej w Oliwie do zoo. Badano też zbiorniki retencyjne. Produkowane są już latające drony odporne na silne wiatry. Autonomiczne pojazdy mogą być wykorzystywane do inspekcji miejsc, w których istnieję jakieś zagrożenie dla człowieka.

Jak więc widać, autonomiczne pojazdy to już normalność. Na razie wiele jeszcze w fazie testowania, ale warto zacząć je produkować. Jakie i dla kogo? Zdaniem prof. Marka Grzybowskiego, prezesa zarządu Polskiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, trzeba zacząć od analizy rynku. Prof. Łukasz Kulas z Politechniki Gdańskiej zapewnia, że rozpoznanie zapotrzebowania, oczekiwań klientów, będzie realizowane równolegle z badaniami i testowaniem urządzeń.

Duże firmy często nie wiedzą jakie są możliwości, więc trzeba je o przydatności pojazdów autonomicznych informować – podkreślała dr Karolina Lipińska – zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Szczegóły dotyczące rozwoju nauki i przemysłu pojazdów autonomicznych w Pomorskiem opracuje wspomniana specjalna grupa zadaniowa.

Dzięki wdrażanej teraz technologii 5 G – innowacyjnej technologii przesyłu danych – używanie pojazdów autonomicznych stanie się łatwiejsze i bezpieczniejsze.

Tekst i zdjęcia: Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.