W Porcie Gdańsk zacumuje statek do regazyfikacji LNG. Przedstawiciele GAZ-SYSTEM, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i Urzędu Morskiego w Gdyni podpisali list intencyjny w rej sprawie. Kilka lat temu rozważano połączenie podmorskim gazociągiem magazynów w Kosakowie z Rafinerią, Portem Gdańsk i stacją regazyfikacji na Zatoce

Na zdjęciu: Podpisanie Listu Intencyjnego. Fot. z Archiwum Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Pływający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej coraz bliżej realizacji. Wzmocnione będzie bezpieczeństwo energetyczne Polski

Przedstawiciele GAZ-SYSTEM, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i Urzędu Morskiego w Gdyni podpisali list intencyjny dotyczący współpracy przy postawieniu terminalu regazyfikacyjnego FSRU w Porcie Gdańsk. Taki obiekt posiada już Litwa, w Kłajpedzie

Na mapie: Przebieg gazociągów, usytuowanie gazoportu na Zatoce Gdańskiej, a na lądzie: magazynów pod ziemią w złożach soli kamiennej.stan projektu z 2017 roku. Źródła mapy: PGNiG; Gaz System.

Dokument określa rolę każdej ze stron przy realizacji programu budowy pływającego terminalu LNG typu FSRU. Obejmuje on również listę przedsięwzięć niezbędnych do jego realizacji. List intencyjny stanowi podstawę do zawarcia odrębnego porozumienia, które określi zasady współpracy i jej zakres pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi podmiotami – wynika z informacji, które przekazała nam Anna Drozd – rzecznik prasowy Portu Gdańsk. Oto ciąg dalszy komunikatu:

– Cieszymy się, że Gaz-System wybrał nasz port, jako najlepszą lokalizację do budowy terminala. Będzie to miało bezpośredni wpływ na zwiększenie liczby przeładunków w porcie, jak również otworzy zupełnie nową grupę ładunkową, jaką jest skroplony gaz ziemny. To duża szansa także dla podmiotów z regionu, które będą mogły korzystać z tego surowca za pośrednictwem naszego portu, wykorzystując go do własnych procesów. Jego największą zaletą jest wydajność, gdyż z 1 m3 płynnego LNG, po regazyfikacji otrzymujemy 600 m3 produktu w postaci gazowej. Nasza wspólna inwestycja – gdyż uczestniczy w niej nie tylko Port ale i Gaz System oraz gdyński Urząd Morski – zwiększa niezależność energetyczną naszego kraju. Należy także dodać, iż w naszym regionie od 2014 roku tego typu jednostkę regazyfikacyjną o nazwie „Independence” z powodzeniem wykorzystują Litwini w Porcie Kłajpeda – mówi Łukasz Greinke – prezes Portu Gdańsk.

Fot. z Archiwum Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

– Budowa pływającego terminala LNG na wodach Zatoki Gdańskiej dyskutowana była od długiego czasu. Uwzględnia się ją również w planach zagospodarowania przestrzennego wód Portu Gdańsk, które obecnie są procedowane przez Urząd Morski w Gdyni. Obiekty hydrotechniczne, na przykład aktualnie modernizowane i nowobudowane przez nas falochrony osłonowe w Porcie Północnym, oprócz funkcji ściśle związanych z bezpieczeństwem żeglugi, ułatwią również realizację planowanego przedsięwzięcia- powiedział kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

O pływającym terminalu FSRU

Fot. z Archiwum Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to pływający tankowiec, wyposażony w urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego w postaci LNG (ang. Liquefied Natural Gas). Statek będzie umiejscowiony w Zatoce Gdańskiej. Aktualnie trwa proces badania rynku i analizy parametrów biznesowych dla funkcjonowania planowanej inwestycji. Na obecnym etapie GAZ-SYSTEM założył postawienie w porcie jednostki o przepustowości 4,5 mld m3 rocznie.

Budowa Terminalu FSRU jako nowego punktu wejścia do krajowego systemu przesyłowego jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na gaz ziemny. Dzięki temu zwiększą się możliwości importowe gazu na polski rynek. To umożliwi rozwój rynku LNG w naszej części Europy, a także wpłynie na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Fot. z Archiwum Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

Umiejscowienie jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej zwiększy znaczenie tej części wybrzeża na gospodarczej mapie Bałtyku m.in. poprzez możliwość bezpośredniego bunkrowania czyli tankowania statków LNG. Dostęp do niskoemisyjnego paliwa gazowego dla floty morskiej będzie miało korzystny wpływ na środowisko naturalne.

Budowa Terminalu FSRU została wpisana w 2020 r. na czwartą listę inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (ang. Projects of Common Interest – PCI) w sektorze energetycznym. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE – poinformowała Anna Drozd – rzecznik prasowy Portu Gdańsk.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *